onsdag 18 januari 2012

Svanen Lennart

År efter år kommer "han" till Liljeholmsparken. Lite udda  och ensam på något sätt.

Jag pratar om en svan,som jag döpt till Lennart i mina tankar (efter Lennart Svan;-)...


Jag vet att svanar lever i par,och det är väl det som är så märkligt med denne. Han/hon kommer alltid ensam,och ibland kommer det någon besökare av svanart,men bara en period , sen försvinner de igen. Aldrig några ungar,bara "han" ensam eller med en besökare en period.  Även Lennart försvinner under perioder,men inte samma tider som sina besökare. Lennart lever i harmoni med änderna i kanalen och blir matad med bröd av alla besökare. Det är femte året han återkommer och jag gillar honom skarpt,trots hans humörsvägningar mot mig;-)

Kanske minns någon min gamla blogg när jag skrev att han vart riktigt arg på mig när jag var för närma med kameran. En gång fick jag faktiskt springa ifrån honom när han fräste och började springa efter mig,men jag fick en riktigt bra bild samtidigt;-)Tyvärr hittar jag  inte bilden nu,så jag bjuder istället på några dagars gamla bilder. "Han" har nu återvänt efter några månaders frånvaro och vart i kanalen i ett par veckor nu. Han gör mig glad med sin skönhet och med en bättre zoom på kameran behöver jag inte gå lika närma och störa honom när jag plåtar:-)

2 kommentarer:

Jannie sa...

Svanar lever med en partner livet ut och dör den ene så är den andre ensam kvar.
Finns en ensam svan även i munksjön som brukar återkomma år efter år:)

Eleonore sa...

Det kanske är "Lennart" som försvinner till Munksjön när han är borta från mig?:-)