söndag 15 januari 2012

Aktivitet

I dag blev det en sväng till Forserum och farfar igen. Jag har visst fått lite rutin på att åka dit iallafall en gång i veckan nu. Funderar på att "ta tillbaka" hemtjänstens handling,då det inte verkar fungera hur jag än gör.Nu har jag både skällt,skrivit lappar och gjort inköpslista de senaste tre veckorna. Varje gång jag kommer dit, får jag ändå gå och handla något,så det kanske är lika bra jag sköter den biten en gång i veckan när jag ändå är där...

Idag hade han ingen middagsmat hemma alls och inte heller hade de rensat ur kylen på gammal mat som jag nu slängt.Jag hade skrivit på inköpslistan att de skulle handla minst två förpackningar pålägg,inget fanns i kylen.. Känns mycket märkligt att vårdpersonal inte ens kan handla mat så det räcker. De borde väl handla åt sig själva någon gång och veta hur många middagar man behöver på en vecka?

Nåja,nu har jag iallafall både handlat och fixat middagar till 4 dagar framåt. Fredag ska han iväg på begravning (farmors syster har gått bort nu),så det får bli en ny tur framåt helgen igen och fylla på.

Har även rensat ur frysen från allt farmor sparat genom åren. Mycket,mycket bär och massa äppelmos,samt annat som farfar aldrig kommer göra åt . Ha,ha,jag skulle vilja se farfar med en förkläde i köket och stå och safta och sylta lite,-). Känns lite dumt att slänga en massa mat,men en del var riktigt gammalt,och jag vågar då inte ta fram frusen gammal mjölk och grädde som legat i frysen,ja,jag vet inte hur länge ens och använda. Inte heller gör vi åt äppelmos och en massa kokt buljong,små förpackningar med gammal fryst purjolök,dill och torkade oidentifierade saker i plastburkar.

 Eftersom jag sorterade upp allt här hemma sedan,så åkte ett par förpackningar grönsaker in i vår frys och en påse (vad jag tror var )älgkött likaså. Några frystorkade köttbitar gick ner i Trojas matlåda och ett par gamla ostbitar slängde jag ut till fåglarna. De är just nu superglada och slåss utanför;-)Resten fick slängas tyvärr,och lite finns kvar i Forserum,då jag fick inte med mig riktigt allt idag.



Funderar på om jag ska fylla upp en del av frysen med mat han äter istället(bröd,bullar,fikabröd,matportioner mm,så jag kan trappa ner på handlingen och kunna ta fram när jag är där istället,vecka för vecka.Borde ju bli mer ekonomiskt att handla här i stan och kunna jaga lite extrapriser på "godsaker" som han gärna har hemma,men kanske inte äter varje dag (typ tårta,glass och liknande).

Efter detta var vi iväg en sväng till skogen. Passade på att rasta av Troja lite när vi ändå var där. Ingen jättelång tur,men hunden känns ganska nöjd ändå,hon springer ju säkert 3 gånger mer än vad rundan är lång, när hon är lös. Dessutom är hon ganska nöjd bara hon får vara med när vi är iväg någonstans. Hon kräver ju inte mycket om hon hade fått bestämma själv. Hon är lat den lille hundrackarn. Ibland bara drar hon hemmåt när man själv vill gå lite längre och stretar in på varje genväg hon kan hitta..Hon är precis tvärtemot de flesta andra hundar (som brukar vilja vara ute),så det är tur jag är någorlunda sträng på att hon iallafall ska ha en långrunda varje dag.

I går var det en riktigt lugn och lat kväll som avverkades. Hämtpizza,med lite tända ljus,två filmer och en liten repris på Thåström(spelade in)intogs i soffan, detta efter att vi tagit ytterligare en tur ut med hunden,denna gången runt Rocksjön medans en underbar solnedgång  färgade hela himmlen röd,gul och rosa. Tyvärr var kameran hemma...

Resten av denna kväll blir också lugn,är rätt seg och ska väl dega ner mig lite nu också:-)


Inga kommentarer: