lördag 7 januari 2012

Lugna puckar

Hej på er! Här är det bara lugnt. Känns konstigt på något vis att helt plötsligt ha tid över och inte behöva stressa med allt. Men jag är inte negativ till det,det är otroligt skönt:-)

Det som är lite negativt (och jag har bara mig själv att skylla) är att jag inte kommit i säng än. Jag har ju jobbat och klockan är strax 11..Men det blir sådär ibland,jag har svårt att komma till ro och får en massa ideer om vad som ska göras,som är så mycket smidigare att fixa när jag är själv.

Dagens projekt har vart att vänta på klockan 10..Har vart en sväng på djursjukhuset och handlat torrfoder (special till Troja,som bara finns där och på smådjurskliniken). Sen en ordentlig omsväng till Huskvarna och köpa färskfoder och grisöron till samma odjur;-). Borde hoppat in på apoteket också,men skjuter på det till måndag.

Har också plockat ihop en del saker jag ska åka till pantbanken med på måndag! Ja,för nu är jag trött på att leta värderingar,stämplar och krångla med allt jag faktiskt vill bli av med.Lite silverbestick,några små guldsmycken och några gamla mynt jag har i mina gömmor ska iväg. Har jag tur kanske jag kan få någon "tusing" för det som ändå bara ligger och skräpar här hemma.

Jag blir lite ambivalent när jag plockar fram allt,men varför ska jag spara tex en ring jag aldrig använder för att jag tycker den är ful? Varför ha äkta silverskedar i ett skåp som aldrig plockas fram? Varför spara på några mynt som samlar damm? Jag har inga känslor för sakerna,de bara ligger här för att jag vart "rädd" för att jag ska ångra mig om jag gör mig av med det. Men vad ska jag ångra?

En del säger att : Men du,det kan ju bli ännu mera värt om du sparar det..Sparar till vad då? Om jag får 40 kr för ett mynt idag,så kanske jag får det dubbla om 20 år. Men vad har jag för glädje av 40  kronor extra på 10 år? Eller om mitt guldsmycke går upp till 500 kr idag och dubblas på 10 år,vad spelar det för roll,pengarna blir ju mindre värda allt eftersom tiden går. 500 kronor idag är kanske likvärdigt med 1000 kronor om 10 år...Nä,nu ska det bort,finns ingen anledning att spara sådant man inte vill ha.

Jag tänkte ändå till ordentligt innan jag bestämde mig för att göra mig av med allt Återigen kom jag att tänka på lilla farmor (och farfar). I hela deras liv har de gnetat och sparat för att känna sig "rika". Visst hade de fått ihop en del kapital nu på äldre dagar,men till vilken nytta? De har aldrig unnat sig något speciellt,aldrig rest,aldrig "slösat"bort och gjort något kul. Nu finns inte farmor mer ,och farfar kräver ingenting som kostar mer är "vardagligt". Han "unnar" sig lite choklad och någon tidning dagligen,men inte är han intresserad av att göra åt sina sparade pengar. Han säger ofta "jamen,se pengar har jag ,det är inget problem"... Javisst har han pengar,men till vilken glädje? Snart 91 år och inga framtidsdrömmar....Pappa får ju visserligen ärva,men är det pengarna man sparar ska gå till? Att någon ska ärva sen?

Nä,jag har bara ett liv,jag har inga barn att spara ihop ett arv till, och varför ska jag lägga "värdesaker" på hög till ingen nytta? Jag vill leva nu,inte ha en massa pengar på banken den dagen jag dör. Varför ska jag ha det? Att skryta med på min begravning? Nääää,nu ska sakerna bort...

Inga kommentarer: