onsdag 4 januari 2012

Konstiga drömmar

Vaknade precis... Klockan är 09.00! Vet inte när jag har sovit så länge sist,om man nu inte räknar in ett par mornar när man vart hemma/borta och "svirat", och kanske inte kommit i säng förrän vid 04.00-tiden.

Jag har börjat drömma något förfärligt på nätterna,vaknar genomsvett och klabbig.Inga direkta mardrömmar som om att man bli jagad eller mördad,utan mest sådär obehagliga saker om att jag gjort saker fel,hamnar i konstiga samtal med folk som blir pinsamma och otrevliga. Att jag blir "påkommen" med att ljuga,och handlar helt tokigt i olika situationer. Jag drömmer mycket om farfar och om olika djur.

Jag har funderat på varför? Jag har läst någon bok någon gång som handlade om drömmar. Minns inte så mycket vad det stog i den,men jag minns att den beskrev att man bearbetar saker i drömmarna. Drömde man tex att en katt jagar en råtta,så var man stressad och jagad i livet om man kände råttans känslor i drömmen. Motsatt, så var man pådrivande och stark om man kände kattens känslor.

Jag har inte drömt om varken katten eller råttan,jag ser mer vanskötta djur jag försöker hjälpa på olika sätt,men gör det fel hela tiden.Jag lider över mina misstag i drömmen,men kan inte göra rätt ändå. Besviken på mig själv hela tiden.. Om farfar drömmer jag mest om olika konstiga samtal...

Kan mina drömmar också vara någon form av bearbetning? Jag tänker lite på alla de gånger jag tvivlar på min förmåga om att göra rätt för Troja. Om jag gör rätt eller fel när jag medicinerar henne för allergin och allt pyssel både i tid och pengar hon har fått/får av mig genom åren. Är det problemen med farfars hemtjänst som förföljer mig i "samtalen" på nätterna?

Nä,jag vet inte alls,bara funderar lite. Drömmarna har pågått någon vecka,precis lagom i tid till att jag började min inre resa till att lugna ner mig i det vanliga livet. Är det först nu min inre sida av mig själv har fått tid och spelrum till att bearbeta och tänka på allt ? Jag hoppas det funkar,jag föredrar att bearbeta saker i drömmarna, än att göra det på dagen. Vem vet vilka obehaglga känslor som kan komma fram om man börjar tänka för mycket på allt. Troligen hamnar man väl nedbruten på någon psykosavdelning på ryhov,med liten risk att bli utskriven den närmsta tiden...;-)

Inga kommentarer: