tisdag 10 januari 2012

Kommer inte på någon rubrik idag;-)

Nyvaken och uppstigen. Är mer trött än vad jag förtjänar,jag hoppas kaffet bankar in lite energi i kroppen...

Gårdagen var lugn,jag började ju med ett frisörbesök med många goa skratt. Både min "gamla" frisör Christina och hennes nyanställda var på plats,och bara jag som kund vid tillfället. Christina hade "djupa problem" med yngste sonen, som bestämt och envist hade ägnat gårdagen till att vilja  veta hur barn blir till och hur dom kommer in i magen. På den vägen halkade vi in på en massa "dumheter" och snusk att prata om;-). Vad säger man egentligen till en 5-åring om detta ämne? Sanningen kanske är lite väl hård i ett så litet barns öra;-)Jag rekomenderade en naturfilm med djur,och blev hårt slagen med orden "Nej,herregud,de är ju så brutala"..Höll med i tanken ,men kom inte på vad man egentligen ska säga;-). Jag är alltid för, att vara ärlig även mot barn,men kanske linda in det lite bättre i den åldern;-) Christina hade sagt att mamma och pappa älskar varandra och då blir det barn i magen. Hm,kanske inte helt sant,men jag förstår dilemmat på hur man inte kan svara för en 5-åring;-)

Fortsatte sen till pantbanken och kände mig lite ledsen över de som var där. Jag hörde deras desperata samtal om belåningar och att de behövde pengar. En person hade lämnat in ett dyrt smycke i december,hämtat ut det vid jul och nu var det dags att belåna det igen. Så tråkigt att höra att man vill behålla något men måste pantsätta hela tiden för att överleva...

Själv kammade jag in ett par tusen och har ingen som helst ångest över att jag svarade säljas på frågan om jag ville belåna eller sälja det jag kom med.Fick ungefär var jag trodde jag skulle få,trots att jag inte hade räknat så mycket på det. Frågade också om de var intresserade av att ta emot frimärken,vilket de till min glädje var. Ska ta en tur dit igen och lämna in vid tillfälle. Frimärken intresserar mig inte alls,och när jag hittade en påse med lite kartor och "album" i en gammal leksakslåda jag hade,så var det inte ens något jag visste att jag hade i mina ägor...Inget värdefullt förvisso men heller inget intresse för att behålla i en låda här hemma. Bort med allt jag inte vill ha...

Tog sen ett sista stopp vid apoteket och gjorde av med en massa pengar. Lite p-piller,lite mellanmålsbarer och munskölj var målet,men väl där handlade jag hem både plåster och nikotintabletter för att planera för ett rökstopp igen. Inte idag,men den dagen jag bestämmer mig ska det finnas hemma och bara kunna köra på utan problem;-) Ska försöka komma på ett lämpligt datum och ställa in mig på att sluta (igen)!.

Väl hemma blev det middag direkt,tiden hade gått fort när jag var borta och dagarna bara försvinner ju nu för tiden. Klippte sen Troja och gjorde en ordentlig rakning på henne denna gång. I vanliga fall har jag ju klippt henne på "fel håll" för att hon ska ha lite päls kvar,men hon är fortfarande alldeles för varm( flåsar både inne och ute) och klippningen varar ingenting innan jag får göra om det igen. Nu är hon riktigt kortpälsad och jag får skämmas när vi går ut igen. Hon är då inte vacker i skinnet som lyser igenom! Hon har ju vart okej i både pälsen och huden nu ett bra tag,men skinnet är skadat av alla bulor och utslag hon haft genom åren.  Hon har ju sina fläckar av "ärr" där hon inte har full päls. Hon ser lite prickig ut,ungefär som en dalmatiner,fast med vita fläckar:-(...Men hon trivs med att vara klippt,så folk får väl tro jag misshandlar henne då...

Resten av dagen blev slö och slapp. Jag borrade in mig i tvsoffan och glodde på dumburken i flera timmar. Först en inspelad film som var riktigt bra. Tyvärr minns jag inte namnet på filmen,men Anthony Hopkins i huvudrollen, han satt fängslad som psykotisk mördare efter att ha levt tillsammans med gorillor i skogen(den var från -99 om någon vill söka på den, och den gick på tv för någon vecka sedan). Tycker den var så bra att jag rekomenderar den till alla som vill lära sig lite om hur vi ibland misstolkar människors handlingar och varför vi gör vissa saker i livet som andra inte kan förstå. Se den,den är både spännande,tragisk och ger underbara naturupplevelser med våra gorillor!!!

Efter detta såg jag att det var en konsert med Thåström på tv (lycka!) och var naturligtvis bänkad framför tvn med min gamla idol:-). Sen ytterligare en film innan säsongspremiären av "Sveriges mästerkock" avverkades. Helt fyrkantiga i ögonen gick vi sen och la oss.

Och nu är kaffet urdruckit,vi ska  ut en sväng och busa i snön Troja och jag. Äntligen har vi fått lite snö och Troja älskar det. På med kängor,mössa och vantar och dags för långpromenad.Tjing...

Inga kommentarer: