onsdag 18 januari 2012

Otroligt rostips

Två timmar tog det innan mina nyinköpta rosor började se ut som "dönickar". Har vart med om detta många gånger innan tyvärr, och har aldrig förstått varför en del buketter verkar döda så fort man fått hem dem. Otroligt trist är det,och man känner sig lurad på både pengar och konfekten.



Men nu mina vänner,jag har hittat svaret:-)
 Anledningen till att rosorna börjar nicka redan innan du hunnit njuta av dem i mer än någon timme,är att de antagligen stått i för lite vatten i affären. Inte lätt att veta om de fyllt på hinken/vasen under dagen,och detta kan du inte veta som köpare ändå.

Men i går testade jag ett tips jag hittat på nätet,och det fungerade så otroligt bra att jag bara är tvungen att dela med mig av det till er. Det är ju snart (om en sådär 3 veckor) alla hjärtans dag, och kanske finns det någon  här som får en liten ros eller bukett som då börjar sloka alldeles för tidigt.. Om inte,så kan detta tips vara värt att komma ihåg iallafall,antingen inför kommande högtidsdagar i ert liv,eller om ni helt enkelt köper hem en bukett rosor till er själva ibland.

När du fått hem dina rosor så ska du precis som vanligt snitta av skaftet på snedden med en vass kniv för att ge den en ny snittyta. Använd inte sax,då saxens "tryck" när du klipper, drar ihop skaftet så inte blomman får tillräckligt med sugförmåga i vasen. Snitta gärna snett så vattnet kan sugas in rejält.
Rosor vill ha varmt till hett vatten,vilket många är rädda för att ge dem. Var inte det,de vill ha det;-)
Glöm inte ta bort alla blad som kommer i kontakt med vasens vatten. Bladen innehåller ett ämne som ger bakterier i vattnet, och rosorna håller sämre med detta ämne i vasen.

Har du nu oturen att se att rosorna börjar nicka efter en stund,så misströsta inte,de går faktiskt att rädda.

Spola upp iskallt vatten i diskhon/badkaret eller liknande, och lägg i rosorna. Då hela rosen/rosorna ska vara täckta av vatten så använd tex en tallrik för att "trycka ner dem" under vattenytan( men var lite försiktig,de ska inte krossas ). Låt rosorna ligga minst tre timmar (gärna över natten) i vattenbadet.
 Och vips,när du plockar upp dem igen,så är de som nya :-)
Diska vasen noga ( bakterier förkortar hållbarheten)och fyll sen upp hett vatten i vasen. Snitta ännu en gång ett nytt snitt med kniven, och ställ tillbaka rosorna i vasen. För att bevara din rosbukett så länge som möjligt,ska du snitta om dem ungefär varannan dag och byta vattnet samtidigt.

Det funkade,jag testade under natten när jag jobbade nu,och kom hem till "stående" rosor när jag plockade ur dem ur diskhon idag på morgonen:-)

Ett annat tips,om du mot förmodan inte får iordning på "ståendet" (jag har ju bara testat en gång och vet ju inte om det alltid funkar),så klipp av rosens blomma,lägg i en vacker glasskål med vatten och njut av flytande blommor,kanske tillsammans med ett flytljus eller annan dekoration. Stämningsfullt och de håller ganska länge på detta vis:-)


Inga kommentarer: