måndag 2 januari 2012

Raggmunkar

Smidig och enkel husmanskost:-) Som de flesta gånger jag gör något,ändrar jag lite i receptet. Idag rev jag en morot ihop med potatisen och det av två anledningar. Jag hade inte riktigt lika mycket potatis hemma som det skulle vara i orginalreceptet,och dels vägrar farfar äta grönsaker nu för tiden. Lite vitaminer bör han ju få i sig,så då får man väl helt enkelt baka in dem i maten istället:-)

Raggmunkar ca 4 personer

2 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
5 dl mjölk
1 ägg
ca 700 g mjölig potatis (ca 8 medelstora)
smör till stekning

Blanda till smeten först. Blanda mjöl,salt och hälften av mjölken och vispa till klumpfri smet. Vispa sen ner ägget och resten av mjölken.

Skala potatis och riv den fint (enligt receptet gärna i matberedare,men det äger jag ingen själv).
Blanda direkt i smeten,så inte potatisen hinner svartna i färgen.

Smält lite smör i en stekpanna och låt det bli ljusbrunt. Grädda sedan ca 1-1,5 dl smet precis som man gör pannkakor,inte för låg värme,då blir det ingen färg.. Vänd dem när ytan börjat stelna och undersidan är gyllenbrun. Jag gjorde mina lite tjockare och lite mindre än vanliga pannkakor.

Servera med stekt fläsk,lingonsylt och eventuellt rårivna morötter..

Inga kommentarer: