måndag 2 januari 2012

Jag steker raggmunkar

Det har jag faktiskt aldrig gjort tidigare...

Det har inte vart någon rätt jag är uppuxen med,men visst har jag ätit det. Jag tycker dessutom att det är gott,så nu kliade det lite i fingrarna att pröva,mest för farfars skull kan jag säga..

Jag försöker ju fixa ett par rätter i veckan till honom,men det är inte alltid lätt att komma på vad,då man tydligt kan se en generationsklyfta med vad vi faktiskt äter idag. Farfar gillar ju varken ris eller pasta,så nu går tankeverksamheten för fullt på vad man åt förr,vad han kan tänkas gilla,sånt som farmor gjorde till honom.Ja,ren traditionell svensk husanskost.

Flera gånger har tanken kommit upp i huvudet,tänk om jag hade haft henne kvar att fråga,varför tog man inte reda på recept och kunskap en gammal människa hade? Varför i hela friden slängde jag hennes kokböcker för bara ett par månader sedan?(Jag tyckte dem var gamla,slitna,fula och omoderna,vad skulle jag med dem till).

Men nu är det iallafall gjort,jag har gjort mina första raggmunkar. Fortfarande lite osäker på storlek och konsistens,men hur svårt kan det va? En pannkassmet med riven potatis i;-).Ja,kanske blev de lite väl hårt stekna,men hellre det än att de är degiga...


Tänkte plocka bort ett par stycken och provsmaka till kvällen,bara för att se om jag lyckats med smaken också,men först får farfar vara försökskanin;-) Ska nämligen duscha till mig lite,diska upp här, och sen fara dit en sväng vi tolvtiden. Har också en liten fundering på att se om Therese hade en kopp kaffe att bjuda på innan dess,det var alldeles för längesedan jag träffade henne..

Inga kommentarer: