tisdag 6 december 2011

Vintermorgon

Äntligen blev det av med en skogstur igen. Känns så skönt när man får de här andningspauserna i tillvaron och hela livet känns lättare igen. Hade dessutom med mig kamera och en sekatör som skulle få arbeta lite med mig idag.


Troja och jag kom iväg ganska tidigt,det var tom med fortfarande mörkt ute när vi begav oss. Vid Ekhagsrondellen kom jag på att jag inte hade några glasögon på mig och inte orkade jag vända,vilket jag fick lida för. Kände mig livsfarlig på vägen. Även om det nu ändå gick bra,så var det otäckt att köra och jag svängde av i Öggestorp för att slippa värsta trafiken och låg och puttrade bilen i ca 60 km/timmen till Forserum.


Väl framme möttes jag av ett vackert vinterlandskap. Vi har ju snö även i Jönköpng,men inte så att det ens täcker backen eller hänger ner sådär vackert från träden. Hade dessutom sådan tur att precis där jag parkerade hade en praktfull gran blåst ner. Jag högg in med sekatören och årets granris blev smidigt fixat. Ingen åverkan på naturens träd och bara att lassa in i bilen brevid:-)


Vi tog ingen jättelång tur idag,men Troja var nöjd och springer ju alltid en hel del extra i skogen,och jag gick och mös lite sakta med kameran bakom. Trots att jag fick till ett par bra bilder idag,så har jag upptäckt att det är svårt att fotografera i snö. Landskapet är ju mest svartvitt nu, och det blir svårt att få direkt vackra bilder som "lyser upp",färgerna saknas ju lite på något sätt...




Hemkommen igen och jag fryser lite. Har tänt upp lite ljus och ska snart sätta igång och klippa Troja. Hon är bra "ullig" nu, och mår inte så bra av inomhusvärmen när elementerna har börjat brassa på igen.  Men det är alltid lika jobbigt att börja klippa,med en stretande hund och allt hundhår i hela lägenheten efteråt. Jag städade ju igår!. Men det ska iallafall bli lite spännande att pröva mitt ny klippskär idag iallafall:-)

Idag ska jag även pröva på ett nytt recept. Ni har säkert sett det på tv-reklamen,Kronfågelns kycklingrulader med Leif Mannerström. Det ser ju så himla gott ut,så jag har vart och köpt lite tunnskivad kyckling och fick därmed receptet:-) Återkommer med recept sen om det blir gott:-)

Kram

2 kommentarer:

Jannie sa...

Underbara foton i vanlig ordning, och nog syns det på Troja att hon älskar snö :)

Eleonore sa...

Tack:-) Ja,hon älskar snön och badar ibland ute även på vintern:-)En del kan tycka jag är "elak" när jag klipper henne på vintern,men hon hatar att vara varm och fryser aldrig. På 4 år har jag sett henne frysa 1 gång. Då hade jag satt henne i en kall bil när det var -20 och vi skulle åka och hämta en kompis vid eko-hallen lite snabbt bara....Då kom hon direkt från inomhusvärmen till en kall bil utan att röra sig.