fredag 2 december 2011

Vart tog dagen vägen??

Gårdagen bara försvann. Det är lustigt det där ,att man vaknar upp och har igentligen inte så mycket inplanerat alls,men helt plötsligt är man ändå superstressad och hinner ingenting av det man skulle gjort.

I går var en sådan dag,definitivt!

Jag hade ställt klockan på halv sju igår. Anledningen var inte värre än att jag ville hinna med en långpromenad och frukost i lugn och ro innan jag skulle iväg och klippa mig vid tio. Det är bara det att jag gillar att ha det gjort på morgonen,så ingen stress alls över detta. Jag hade inget mer planerat än en vanlig tvättid sen under eftermiddagen.

Men sen hann jag inte mer än upp på morgonen förrän hela dagen blev omvänd. Satte mig vid datorn och käkade frukost och såg att jag hade fått meddelande om att goa Elin ville komma och fika under dagen.

Elin bor ju numera uppe i Grythyttan och pluggar,vilket har gjort att vi inte setts på ett  helt år nu. Jag blev glad att hon skulle komma, och eftersom hon nyligen fyllt år också,ville jag övveraska med en liten present dagen till ära. Problemet var bara att jag inte hade en aning om när hon skulle komma,så jag visste inte vad jag skulle hitta på som gick snabbt att fixa.

Fick sen latmasken i mig och kom ut alldeles för sent med hunden. Halvsprang min elmiarunda för att hinna hem och duscha innan klipptiden. Fick sen några minuter över innan jag skulle åka igen,och förberedde därför tvättiden med att plocka fram allt. Såg då att sköljmedlet var slut och insåg att jag var tvungen att handla också...

Tog en snabbis till affären innan min frisör fick göra sitt. Även detta drog ut på tiden en del,då hon hade en ny kollega som började sin första arbetsdag just idag. Att det dessutom är jul inom snar framtid,så ringde telefonen i ett ,då alla skulle boka in tider för att göra sig fina inför detta. Klippbesöket tog ca en timme mot mina vanliga 20 minutrar....

På hemvägen hoppade jag in i en blomsteraffär och fick tag i en liten blomma och lite presentchoklad till Elin. Tyvärr blev chokladköpet en liten miss,då jag inte visste/tänkte på att Elin gick på LCHF och inte äter socker. Även mina köpta lussebullar från affären blev en miss i detta fall. Nåja, lite dumt av mig som inte tänkte till där,men jag köpte chokladen av kärlek, Elin;-).

Hemma igen och jag var nere i källaren och såg att det var ledigt i tvättstugan. Bra där,då jag hade lite extra tid helt plötsligt ,och kunde få tvätta alla mina jackor och lite annat extra som "Troja-filtar" mm.

Jag började sen röja lite här hemma och tänkte även att jag skulle passa på att göra en köttgryta till farfars besök till  helgen. Jag hade ju gott om tid under dagen och köttet sköter ju sig i det hela stora helt själv i grytan. Hade då pratat med Elin som inte skulle dyka upp före tre iallafall. Slog en signal även till pappa och han var pratsjuk. Tiden tickade på....

Mitt i kaoset jag nu ordnat med tvätt överallt,disk och städgrejer på bänkar och bord,samt en frusen köttklump som skulle bli gryta,ringde Björn och ville ha kaffe. Han är ALLTID välkommen och jag tycker det är kul att han kommer,men just idag hade jag skapat mig en del annat jag tänkt göra,så besöket gjorde mig lite stressad. Jag hade ju tänkt hinna med att röja av lite här hemma innan Elin kom, och för en gångs skull hade jag ju både tid och energi att ta tag i det.

Och min älskade lillebror som aldrig brukar stanna speciellt längre stunder, var ledig och hade inget att göra idag. I godan ro ville han dricka kaffe och var social till tusen. Stannade nästan tre timmar och mitt hem förblev ogjort och ostädat. För inte springer man runt som en skållad råtta när man har besök. 

När han drog vidare igen var det bara att börja med middagsmaten och göra färdigt köttgrytan. Hann detta innan Sven kom hem, och precis lagom till att vi ätit färdigt dök Elin upp. Jättekul att träffa henne igen, och det blev ett par timmars tjat innan hon hade annat att uträtta här i staden.Trevligt att få överaskande besök såhär mitt i vardagen.

Resten av kvällen var det till att ta hand om tvätt,disk och att plocka in alla städgrejer igen. Och som jag skrev. Dagen började lugnt,men slutade med att inget blev gjort. Dagen försvann i ett nafs och nu sitter jag här med ett dåligt samvete över när jag ska få tid att ta tag i det nästa gång!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för igår Vännen <3 Chokladen och blomman var en SUPER fin tanke och jag tackar igen!
Massor av kramar, så får jag försöka se till att det inte blir ett helt år till nästa gång! Jag har ju dessutom lovat Dig ett vin ;)