fredag 9 december 2011

Förberedelser

Så har det hänt igen. Jag har för mig själv (har inte sagt något till någon annan),beslutat mig för att fira julafton i detta hem. Jag bara klarar inte av att låta farfar sitta själv,och när jag började tänka efter så känns det ännu mer struligt att fixa mat (ingen annan lär göra det),ta med dit,värma och plocka fram allt när man inte är "hemma" i sitt eget kök.

Nä,det får bli att fixa igen och det känns väl sådär. Diskuterade med Björn igår när han frågade "Hur blir det i jul". Svarade att jag jobbar och inte orkar fixa en massa i år igen. Trodde först han var förstående när han svarade att vi kunde köpa en färdig jultallrik och åka till farfar och äta. Bra,tyckte jag,och sa att "Då fixar du beställningen,hämtar och levererar då?" Fick bara ett ord till svar: JAG?

Nä,ska det bli något så ligger det väl på mig. Samvetet gnager som vanligt och det är bara att sätta igång med allt. Har därför inte sagt något till någon än,de kan gott få vänta med att få veta,då ingen tar tag i något (ja,lite sur),men har börjat planera och förbereda.

Fixade lite biskvibottnar igår,skrev en lista på vad som behöver handlas och vad jag ska ha på julbordet. Tackar min lyckliga stjärna för att jag är långledig från och med onsdag nästa vecka och nästan en hel vecka framåt. Nu är det lite brådis med allt,har ju inte hunnit med julklappar eller någon annan planering alls.... 

Är också glad över att jag fick tag i lite granris i tisdags och iallafall pyntat hemma. En del smågrejer kvar,men det bör hinnas med om jag tar lite varje dag. Mitt schema är pressat som vanligt.,och någon gran blir det inte i år. Någon måtta får det vara...

Idag har jag hunnit få biskvierna färdiga(hälften Sarah bernads med tryffelfyllning,hälften med smörkräm)) ,bakat en sats bullar och diskat och städat av efter mig. Ska dra ut på långpromenad om en stund,men regnet öser ner,jag är trött och frusen efter jobbarnatt och jag är inte alls så sugen på att bege mig ut.

Men det är ju fredag idag och jag har en ledig helg framför mig. Ska ut på vinkväll till Forserum imorgon, och ta en sväng till farfar på söndag. Idag gäller det att hålla humöret uppe och fixa med det man kan...Jag säger det igen,nästa år är det min tur att få slappa,njuta och ta det lugnt.Då får folk klara sig utan mig (vi får väl se). Längtar......

Ha en supergo helg tills vi hörs igen,kram

Inga kommentarer: