fredag 30 december 2011

Svampgratinerad oxfile

I senaste laget,dagen före nyårsafton,är det väl dags att lägga in min varmrätt jag ska ha;-).


Detta är ju även en rätt som kan användas till andra festliga tillfällen,så jag tycker definitivt ni ska pröva någon gång. Det är verkligen supergott och går att förbereda långt innan gästerna kommer,vilket jag tycker är en stor fördel, så man hinner umgås istället för att stå och laga mat när man bjudit hem någon. Jag skulle även tro att det går lika bra att byta ut oxfilen mot fläskfile eller kycklingfile om man vill ha ett billigare alternativ att bolla med:-)

Svampgratinerad oxfile för ca 4 pers

ca 500 g oxfile i bit
ca 300 g championer eller kantareller (färska är förstås altid godast)
1 liten gul lök
3 msk vetemjöl
2 dl grädde
1,5 dl köttsky eller köttbuljong
1 äggula
smör till stekning
svartpeppar,salt
ev vitlökspulver
3 msk riven ost

Stek filen,hel i ugn eller på spisen.Köttet ska vara lätt rosa innuti när det är klart,använd köttermometer för bästa resultat. Låt köttet vila under tiden du gör svampstuvningen.

Rensa svampen och hacka den ganska fint. Skala löken och finhacka.
Lägg svampen i en kastrull och låt det mesta av vätskan koka bort.
Tillsätt smöret och löken och låt det fräsa ihop en stund.
Strö över mjölet,rör om och tillsätt grädde och köttsky(buljong).
Låt stuvningen koka i ca 10 minuter under omrörning,smaka av med salt,peppar och eventuellt vitlökspulver. Rör sist ner äggulan och låt sedan stuvningen svalna.

Skär köttet i skivor och lägg på ett ugnsfast fat med en del av stuvningen mellan skivorna och resten ovanpå. Strö över osten. Hit kan du förbereda så tidigt som dagen innan om du vill.

När rätten ska serveras:

Gratinera allt i ugnen tills rätten får en vacker färg. För varm file,högt upp i ugnen i 250 grader i 5-10 min. För kall file i mitten av ugnen,225 grader i 15-20 min.

Jag ska servera detta med en stor grönsallad,klyftpotatis och varma baguetter,men alternativen kan naturligtvis bytas ut efter tycke och smak:-)

Inga kommentarer: