måndag 19 december 2011

Griljerad julskinka

Idag kände jag att det kunde vara dags att få skinkan färdig. I min smak,alldeles för tidigt,men jag har fullt upp i veckan och jag måste beta av lite nu innan, för att hinna bli klar denna vecka...

Jag har valt att köpa färdigkokt julskinka,så här kommer bara ett "recept" på själva griljeringen. Jag tycker den här griljeringen har både god smak och är ganska lätt till att få att fastna på skinkan.

Du behöver:

   1 st   

 
kokt eller ugnsbakad julskinka
Griljering:
                                                                                                                              
1 st    litet ägg                                                                            
3 msk    Grovkornig senap,tex slotts                                                                                
0.5 msk  strösocker                                                                              
0,5 tsk   salt                                                                                 
ca 0,5  dl ströbröd

Sätt ugnen på 225 grader.
Klipp upp påsen och ta tillvara på spadet om du
vill använda det till doppespad senare.
Klipp bort nätet och skär bort svålen.
Jag brukar även "snitta" lite i ytan på skinkan,
för att få ner griljeringen lite även där.
Blanda alla ingredienser till griljeringen utom ströbrödet.
Dock kan du hälla i ett par matskedar även av det,
då det fastnar lättare på skinkan.
Gnid in blandningen över hela skinkan. 
Sikta över ströbröd så det täcker hela skinkan.
Griljera i ugnen,till ströbrödet börjar få lite färg,ca 15 minuter.




Inga kommentarer: