tisdag 13 december 2011

Jobbig söndag och ilsken som ett bi

Söndagen blev inte rolig. Dunkande huvudvärk,illamående och yrsel. Ska inte klaga,då felet helt var mitt,men det blev inte mycket gjort denna dag och ca var fjärde timme intogs en treo för att orka med mig själv....

Tanken var väl att Sven skulle skjutsa mig till Forserum för att hämta bilen,och att jag lovat titta in till farfar och fixa lite middag. Bilen fick stå,jag vågade inte köra efter gårdagen,men jag fick skjuts till Forserum i allafall och kunde återigen beskåda ett uruselt arbete av hemtjänsten innan det var dags att sätta igång och röja där.

Jag börjar bli förtvivlad över att se det här,och inom kort,bara denna förbannade tid kan räcka till någon gång,så kommer jag gå vidare med detta.

Hemtjänsten ska diska,men farfar gör det själv. Men då ska väl ändå hemtjänsten se till att det ÄR diskat. Att inte sakerna som står i diskstället är endast avsköljda,och att hälften av tallrikar och bestick inte är till hälften täckta av matrester. Att grötgrytan inte är full med gröt i botten?

De ska byta sängkläder. Jag har gjort det en gång,inget mer händer och jag tror det är ca 4 veckor sedan jag gjorde det nu...

De ska tvätta. Jag har inte sett någon tvätt som hänger på tork mer än den jag tvättat själv. De måste väl kunna plocka ihop handdukar och be farfar byta kläder.Tvätt finns det om man tittar mer än i tvättkorgen...

De hade vart och städat i onsdags. +1 på den,men farfar har klabbat ner allt lika snabbt igen,och det känns otroligt långt mellan gångerna att de bara städar varannan vecka. Jag fastnade på golvet och torkade upp det värsta i söndags. Bänkarna och köksbordet ska vi bara inte tala om, med gammal kaffesump,brödsmulor,torkad ärtsoppa,havregryn mm. Torkar man inte av köksbord och bänkar om man tex ska diska av i jobbet? Eller tar ett tag på golvet med lite papper eller disktrasa om det ligger klumpar av matrester där?


De har inte handlat en endaste gång. Även om farfar nu säger att han kan köpa bröd,kaffe och mjölk själv,så måste det väl ändå finnas någon rutin på att kolla om han inte behöver något mer än så? Eller om han verkligen reder ut sakerna? Pappa handlade i onsdags,jag i lördags...

Nä,jag börjar bli surare och surare över detta. Det är en skam för mitt eget jobb inom vården att se att det får gå till såhär. Jag ska skriva en lista på alla fel och sen ska jag gå vidare med detta. Tyvärr är det väl ett ganska stort projekt skulle jag tro,så jag måste tyvärr vänta innan jag har tid att sitta i telefon och ringa myndigheter och vara arg på heltid....


I övrigt hände inte inte mycket denna söndag. Lättlagad mat hemma,ett par timmars sömn i soffan och resten halvliggandes. Borde verkligen inte slösat bort min energi så i lördags,men gjort är ju gjort och trevligt var det då:-)

Inga kommentarer: