fredag 2 december 2011

Helsingborg

I tisdagsmorgon var det då dags för jobbets arbetsresa till Helsingborg. Det var mycket trevligt,men gud så trött jag var sen;-) Jag hade med mig kameran och tog massor av bilder,men jag har lovat flera av mina arbetskamrater att inte lägga ut på dem,så urvalet är lite dåligt då jag håller mitt ord till dessa. Dock fick Hjördis och Jannie vara med,då jag inte hörde några protester därifrån;-)

Började morgonen tidigt med att ta bussen till stationen,bara det var en prestation för mig, som är en ovan bussåkare! Vi kom alla på tåget till slut och det bar iväg. Drygt 4 timmar och 3 tågbyten senare var vi då framme i staden.

Snabbt in med väskorna på hotellrummet och snabbt vidare till Mac Donalds. Magarna kurrade hungrigt, och det var lite ont om tid. Klockan 13 skulle vi vara på studiebesök på Helsingborgs fontänhus.

Så oerhört intressant det var! Där jobbade 7 handledare och drygt 300 medlemmar som har psykiska funktionshinder. Det var mysigt,det var fint,det var en så god stämning att man önskar att hela världen fungerade såhär. Mitt största problem är bara att jag inte kan förklara riktigt vad ett Fontänhus är..

Alltså,medlemmarna och handledarna jobbade sida vid sida,som en stor familj där alla har en viktig del för att fungera. Det lagades mat i resturangen,det serverades i kafeet,det renoverades,ordnades kurser,man var ute och reste,hyrde ut lägenheter,det ordnades så folk fick riktiga jobb och inte bara "terapiarbeten" för sysselsättningens skull mm mm.

Men jag fattar fortfarande inte riktigt hur det funkade. Ideel stiftelse/kubb där alla fick betalt och varenda organisation i närheten verkade vara inblandat på något sätt. Härligt och se var det iallafall, och jag vat att det var prat för några år sedan att även Jönköping skulle få ett fontänhus. Detta blev dock aldrig av då,men är inte helt nerlagt i planerna.

 Jag hoppas det blir så framöver,för detta var verkligen det rätta sättet att arbeta på för att de funktionshindrade verkligen ska få ett liv som du och jag och alla andra i samhället. Fantastiskt!

Efter detta var det för min del full fart mot hotellet igen. Drabbades av magknip och fick rusa. De flesta tror jag drog vidare och gick på stan och strosade,jag passade på att duscha och göra mig klar för festligheterna på kvällen.

Jag delade hotellrum med en ny kollega på jobbet,vilket var jättekul för att kunna lära känna henne lite. Hon var jättego och vi delade en flaska vin och tjatade en stund innan det var dags att byta rum för att förfesta vidare;-)

Förfesten med goa arbetskamrater var på ett av de andras hotellrum, och det var roligt att även chefen kom med på detta "spektakel". Han är verkligen inte någon översittare och verkar vilja vara en av oss. Jag gillar honom skarpt ,men han verkar vara lite blyg. Måste vara en konstig situation att komma som ny chef vid ung ålder och bli "inslängd" i vårat gäng;-)


På kvällen blev det ännu bättre. Vi var på Wallmans salonger och jag var imponerad. Allt var mycket bättre än jag kunde föreställa mig. 80-tals nostalgi på hög nivå och med massa underhållning. Artistern som showade,var även de som serverade oss 4-rätters under kvällen. Och så duktiga var dem, att till och med jag som aldrig dansar fick "spasmer" i benen och ville rusa upp och vara med på scenen. Tack och lov gjorde jag inte detta och skämde ut mig mer än nödvändigt;-)





Kvällen avslutades sen med ett stort glas rött på Harrys, innan vi drog oss tillbaka till hotellet vid halv ett tiden. Hade haft det hur bra som helst och somnade snabbt in.

På morgonen formligen vräkte vi i oss av hotellfrukosten.  Flera av oss satt nog i flera timmar,men jag klarade mig på två rundor, och prinskorven,äggen och baconet stog mig upp i halsen i flera timmar sen. Men gott var det,och inget slår att äta frukost som man varken behöver duka fram, laga själv eller diska efteråt. 

En liten stunds vila i den goa hotellsängen innan det åter traskades ut på stan. Jag shoppade lite julklappar  i form av kläder till Devin, och blev rätt nöjd med mina köp.

Efter detta var det åter dags att ta sig hemmåt. Tågresan kändes oerhört lång och jag var trött och sliten. Det var riktigt skönt att låsa upp dörren hemma vid halv femtiden, få slappa lite för sig själv igen medans Sven var och hämtade hem hundmonstret igen...

Härliga dagar har det vart.

Inga kommentarer: