torsdag 1 mars 2012

Vårkänslor

Första mars idag. Visst är väl det en vårmånad,trots att månaden brukar vara full med snö och oftast vara ganska kall. 7 plusgrader och massa fågelkvitter gjorde iallafall tillräckligt idag för att få mig på gott humör:-) Är precis inkommen från en runda runt elmia och har gått med uppknäppt jacka hela vägen. Lite synd att solen inte tittade fram också,men vårkänslorna bubblar ändå på, när man ser att fåglarna har börjat bygga sina bon till sina nykomlingar i familjen.


Jag har blivit så sugen på att börja "inreda" balkongen med fräscha nya blommor igen,men jag stoppar mig,. Det är risk för alltför många bakslag i temperaturen än. Dessutom är fortfarande min ljung fin sen i vintras. Den är död och vissen,men det syns inte så länge man inte tar på den;-)Torkade eterneller är ju en form av prydnad det med;-)


Även inne skulle det behövas en ordentlig uppfräschning av blommor. I vinter har varenda krukväxt dött efter att ha blivit misshandlade av de dragiga fönstrerna i kåken. Kanske skulle de överleva nu när det är lite bättre väder igen,men nu har jag gått och blivit lite snål också. Att köpa krukväxter till alla fönster är inte billigt ,och av någon konstig anledning (positiv) ligger min budget skapligt till denna månad. Det känns så bra att jag inte vill "slösa" bort detta på blommor.

 Jag fick in lite extra pengar denna månad som jag inte räknat med (ett lån jag fick tillbaka),men å andra sidan satte jag in den där p-staven som kostade över 1000 spänn(som jag inte hade räknat med att få så snabbt instucken i armen). Jag vet inte varför jag ligger plus nu helt plötsligt,då jag räknade ut min budget för ett par veckor sedan och såg att jag låg lite risigt till. Nåja,när det är på det hållet är det ju inget att sörja över direkt. Nästa månad blir åter knaper,då det alltid blir kännbart när det försvinner ett par dagar i månaden. Jag tänker på att februari har mindre dagar,vilket naturligtvis blir mindre dagar jobbat och mindre ob på lönen. Lite surt att sådana "småsaker" ska påverka så mycket.


Nä,bland annat min "enebuske"( från i julas) får agera eternell i inomhusfönstrerna ett tag till. Åter igen,så länge man inte rör de torkade blommorna,ser de riktigt fina ut;-).

Det var ju också några dagar sedan jag nämnde något om min vikt. Jo,jag kämpar på än,men har fått ett par "återfall". Låter som att jag vore en drogmissbrukare, och till viss del är man väl en "missbrukare" med maten när man inte kan hålla sig ifrån. Jag har inte gått upp ett gram,snarare att jag faktiskt minskat lite,men inte så att det är något att tala om. Några hekto minus är dock bättre än inget. Helgen har vart full med onyttigheter,men om vardagarna sköter jag mig exemplariskt. Tyvärr tar det väl lite längre tid att gå ner när man fuskar då och då,men huvudsaken är ju att man iallafall inte går upp det man minskat. Trots allt har jag ju ett bra tag till på mig innan bikini/lättkläder-säsongen börjar;-)Jag är vid gott mod, och får vara nöjd med det som ändå hänt på vågen.


Idag blir det annars  till att ta det ganska lugnt. Helgen kommer bli lite småtuff ,och jag ser en fördel med att vara lite förberedd. Ska försöka fixa lite med min "bantningsmeny" inför detta,då jag jobbar hela helgen och dessutom ska ägna mig åt shopping och den sedvanliga maten till farfar också. Blir antagligen dåligt sovit som vanligt,så idag är jag fullt värd att koppla av lite:-)

Inga kommentarer: