lördag 17 mars 2012

Eleonores kycklinggratäng

Den här rätten har jag stulit rätt av på nätet. Inte ändrat något,men tar ändå åt mig äran genom att kalla den just för Eleonores kycklinggratäng;-)Mest för min egen del,då jag försöker hitta ett bra sätt att hitta och veta vilka recept det handlar om när jag ska göra dem nästa gång. I vilket fall, så har jag faktiskt inte hunnit provsmaka den än,men det doftade riktigt gott från ugnen och den hade fått superbetyg på nätet. Jag tror den är riktigt god då jag trots allt smakade lite på den underbara såsen iallafall.


Eleonores kycklinggratäng, 4 portioner
4 kycklingfiléer
Salt
Vitpeppar
1 brk crème fraiche à 200 ml
3 dl grädde
3-4 msk mango chutney
1 pkt bacon à 125-140 g
1 äpple i mindre bitar
1 strimlad purjolök
1 grön paprika i mindre bitar
2 tsk sambal oelek
1 grönsaksbuljongtärning
Riven ost

Salta, peppra och stek kycklingen till en fin färg. Rör under tiden ihop grädde, crème fraiche, mango chutney, sambal oelek och buljongtärning i en kastrull.Vill man ha en hetare sås,så öka kryddningen något. Låt det koka ihop ett tag medan kycklingen steks. Tillsätt paprikan, purjon och äpplet och låt det puttra med ett tag. Lägg kycklingen i en ugnsform, häll över såsen och bred ut den lite fint över. Stek baconet i mindre bitar och strö den överst, tryck ner den lite, täck med riven ost. Ställ in i 200 grader varm ugn i ca 25 minuter. Ät och njut med tex ris,klyftpotatis eller vad du nu vill. Servera med fördel även en grönsallad och lite gott bröd till.

Inga kommentarer: