fredag 23 mars 2012

Snabbpizza med kebabkött

I dag kör jag latvarianten av pizza här hemma till kvällens meny. Ett gott,enkelt, och en snabb variant på fredagsmat framfär tvn.. Köpepizza i all ära (jag älskar den),men en god hemmagjord variant är  inte  heller så dumt:-)



Kebabpizza för två

Två halvor av hönökaka
Ketchup eller tomatpure ca 5 msk
riven ost,efter smak
riven skinka,efter smak
kebabkött,efter smak
lök,efter smak
ev 1-2 vitlökskyftor
basilika (alternativ pizzakrydda)(1-3 tsk)
Ev hackade championer,efter smak
Kebabsås (köpt eller hemmagjord) Lika gott med köpt som hemmagjord. I detta läge föredrar jag dock den köpta varianten som heter grill och kebabsås. Riktigt god för mina smaklökar i gomen:-)

Ta fram två hönökakor. Man kan ,om man vill ,göra egen äkta pizzadeg,men just detta är ett snabbrecept,så mixra själva om ni vill:-)

Blanda Ketchup eller tomatpure med basilika/pizzakrydda. .Hacka en gul lök ock pressa ner 1-2 vitlöksklyftor i smeten..Täck smeten på hönökakan och lägg sedan på kebabkött på bottnarna.Jag hittade mitt "älskade" kebabkött av nöt  på ICA Maxi, och blev glad över det. Jag är inte så förtjust i fläskköttet till kebab och blev superglad över att det äntligen finns att köpa. Precis  detsamma som finns på pizzerian. Ni kan dock steka och mixtra med  det kött ni gillar bäst,då det idag finns både kyckling,nöt och fläsk-kebab att steka klart från affären på ett enkelt sätt..

Lägg över riven/hackad skinka,riven ost och eventuellt hackade championer på hönökakan.
Grädda i ca 225 grader tills osten smält och köttet är varmt. Servera med köpt eller hemmagjord kebabsås (den köpta är kanongod) och njut. För att få en "äkta" känsla av färdigköpt pizza,servera med pizzasalladen bland mina recept:-) Även recept på kebabsås finns där om ni vill göra egen;-)

Inga kommentarer: