fredag 9 mars 2012

Morgonstund i skogen

Gick av jobbet idag på morgonen och for direkt mot Forserum sen (ja,efter att vart hemma och hämtat Troja). En kortare tur avverkades i skogen,så Troja fick springa av sig lite. Träffade på min gamla chef/kollega Tommy nere vid Storsjön, och tjatade på en bra stund där. Precis som jag, var han och rastade hundar. Vi ses ibland där,men oftast är jag lite för tidigt ute,då jag vet att han ofta brukar åka dit vid 9-tiden. Det är naturligtvis kul att träffa på honom,men samtidigt föredrar jag att vara själv i skogen,utan att jag behöver koppla min hund för andra hundar. Det är en av anledningarna till att jag åker direkt efter jobbet,då de flesta lediga människor inte kommit så långt på sin dag än,att de är ute i skogen och ränner;-).

Hemkommen precis,så ringde pappa. Problem med farfar... Inget nytt,men pappa är frustrerad över att farfar går mitt i vägen,på fel sida och varken hör eller ser bilarna som kommer när han är ute på sina vandringar. Det kommer ofta fram folk till pappa,både på jobbet och privat och "skäller" på detta (här är jag skonad). Skäller om att en olycka snart händer,att de hållt på att köra på honom,att de fått väja och göra skrikiga inbromsningar för att förhinda påkörning. Men jag vet inte vad man ska göra åt det.

Troligtvis kommer det hända en olycka så småningom, och det känns tragiskt att tänka på. Vi har både pratat och skällt på farfar om det,men vad hjälper det när han ändå gör samma sak nästa dag igen?...Vi står maktlösa att lösa problemet. Det är ju inga småvägar han går på heller,det kan likväl vara både landsväg och motorväg där bilarna kommer fort. Någon som har några ideer om hur man kan göra får gärna höra av sig....
 Det ända jag kan komma på som lösning är att hålla farfar inlåst,men det känns absolut inte rätt,det skulle ta dö på honom att inte få gå ut. Inte kan vi vakta honom 24 timmar per dygn heller...Ska dock fortsätta skälla och prata med honom varje gång vi ses...

Idag är det fredag, och en ledig helg är att invänta. Inga större planer på schemat,det gamla vanliga med att sova ut,hundpromenader,åka en sväng till farfar (laga mat) och bara slappa och ta det lugnt i övrigt. Känns alltid otroligt skönt de dagar man går av jobbet och är ledig,trots att folk säkert tycker jag är dödstråkig som aldrig hittar på något annat...Jag har inte det behovet,hur tråkigt det än låter..Vi (ett par tjejer som brukar träffas) hade pratat om en Gin ´n Rummy-kväll (kortspel) till helgen,men som vanligt är det svårt att få ihop att vi alla kan träffas samtidigt. Det blev alltså inställt,då Jennie var upptagen denna helgen. Bättre lycka en annan helg.....

Jag,som faktiskt är rätt pigg idag, ska istället försöka knåpa ihop en räkpaj till kvällen. Idag är det helg,då får man äta vad man vill;-). Ska lägga in receptet till er sen och kan bara hoppas att det blir bra. Ska springa bort och handla det jag behöver nu innan jag sätter igång bara.

Men så ringde grannen på... Svens bil pep lite konstigt och han var orolig. Jag tackade för infon och ringde Sven direkt. Har fixat med bärgning och och fått bort bilen från parkeringen. Bilar förstår jag mig inte på,men bärgaren var duktig och rätt som det var så var bilen på "bärgningsläpet" och borta.. Helt otroligt var bra vi har det med sevice i samhället:-) Hm,bortser från att sambon behöver betala för tjänsten, men ändå,vi är lyckligt lottade som ändå bara behöver ringa och allt blir bra (efter betalning;-)...

Viktuppdatering: Nä,det går sådär.... Inte lika kul att skriva om när det går som det gör. Mat är min passion och jag har fuskat med kaloritabellerna lite väl mycket nu;-). Jag har dock inte gått upp det jag minskat innan,men heller inte gått ner något. Men vad faan,det kommer. Så länge jag inte går upp är ju ingen större katastrof skedd, och jag är ändå betydligt "duktigare" än innan att hålla mig ifrån allt som är jätteonyttigt..Jag tragglar med mina kesomackor och har minskat mina intag rejält. En vinst hur man än vrider på det,även om det inte räcker till målet jag satt...Nya tag snart igen...

Nu är det dags för handling till räkpajen:-) Ha en supergo fredag på er alla mina bloggvänner:-)KRAM

Inga kommentarer: