söndag 18 mars 2012

Rösti

Idag var det dags för ett besök till farfar igen. Det är svårt att hitta på maträtter som han kan tänkas gilla,men så kom jag att tänka på att det inte var så länge sedan jag gjorde raggmunkar. Rösti är ju i princip samma sak förutom att man utesluter pannkaksmeten,och jag provade idag. Enkelt,billigt,lätt och gott. Variation till vanlig kokt eller stekt potatis. Största problemet för mig var att de små "kakorna inte ville hänga ihop när man vände dem i stekpannan;-) Här är receptet jag gick efter,där jag har smaksatt lite extra med morot och lök som egentligen inte ingår i orginalreceptet:


Rösti,ca 4 portioner

12 st normalstora potatis av mjölig sort,( 3 st per person, skalade o rivna)
3 morötter, skalade o rivna
1 röd lök, skalad o riven
2 ägg
salt, svartpeppar
Smör till stekning

Skala potatis, morötter och lök. Riv dessa i Matberedare eller för hand på ett rivjärn. Pressa ur så mycket vätska  du kan genom att krama med knytnäven. Blanda sen ner 2 ägg, salt och svartpeppar. Rör om och stek i portionsstorlek,dock inte för stora,då det är superlätt att de går sönder då.

Serveras med fördel tillsammans med kassler, skinka,bacon eller stekt korv.

Inga kommentarer: