onsdag 29 februari 2012

Är jag helt knäpp;-)?

Vissa dagar känns bara dåliga. Allt man gör,säger ,eller agerar ifrån, blir fel.

Igår var en sådan dag,idag är det en helt annan. Ingen kan vara mer nöjd och postiv idag ,än vad jag är;-)

Jag,som skötare inom psykiatrin,funderar och överanalyserar ibland. Kanske är man själv inte helt frisk,trots att man vill tro det... jag kan ibland känna små drag av manodeppresivitet (biopolär sjukdom i dagens ord) i min själ. Herregud,läs mina inlägg,jag svävar alltid på gränsen mellan att vara överpositiv/göra 300 saker samtidigt,för att sen gå ner i "svackor,bli låg och på sämre humör,inte orka göra något..Biopolär  till tusen....

Nåja,man kan skratta eller gråta,oavsett om jag nu skulle ha drag av detta,så är det ingen som direkt reagerat iallafall. Om det betyder att folk inte vågar ifrågasätta,eller om man kanske är såhär som människa normalt,ja,det låter jag vara osagt;-)

igår var jag oerhört deppig över Troja. Funderade på avlivning och allt negativt omkring henne. Jag vet ärligt talat inte hur jag skulle klara mig utan henne. Ni är få som vet om allt i mitt liv,men Troja är ändå en slags livlina för att jag mår bra och får en ovillkorlig kärlek tillbaka....

Hon är ett djur (odjur ibland),men få har betytt lika mycket som hon i mitt liv. Jag kan säga det ärligt,den dagen hon är borta,ansvarar jag inte för hur jag mår alls. Idag ser jag det som att jag har henne på låns,en livlina,en kär vän,men som inte alls kommer finnas där för alltid. Jag vill gärna tro att jag är stark,det är så självklart att "ta bort" henne när nöden kräver. Jag är osäker på om jag är stark i detta läget. Måhända att mycket skit hänt i mitt liv,men min älskade hund,hur skulle jag reagera i detta fall?.Nä,jag är inte så jäkla hård som många vill tro....

Idag är som sagt va det mesta positivt. Jag har vart orolig för Troja,hon har verkat så deppig den senaste tiden. jag har som vanligt analyserat (över?) och tänkt att nu är det kört. Har ändå haft tankarna på att "testa" hennes liv lite och funderat på om jag vart en oerhört tråkig matte på senare tid. Det har vart få lösa skogspromenader på senare tid,vi har tragglat våra rundor i många dagar uan att något spännade hänt. Är det problemet?

Har därför i två dagar i rad vart iväg till två olika skogar,men variation och lite lösa regeler för Troja. Ta i trä ,och hon har levt upp.. Idag har hon jagat hare (ja,jag vet att det är förbjudet,men jag skiter i vilket när det gäller min hunds hälsa,ursäkta för det),hon har badat i sjön och hon har ålat och kråmat sig i snön. Hon mår prima,och behövde antagligen lite variation för att inte vara uttråkad...Allt känns bra igen,hon beter sig som vanligt. Så himla skönt att lägga de tråkigaste tankarna bakom sig.....





Och i övrigt. Livet leker. Jag känner mig oerhört hoppfull inför framtiden. Pengar som "ska" ramla in så småningom på kontot (tack vare pappa),jag komer bli skuldfri och ha en ny sits att ta ställning för vad jag vill i mitt liv. Jag trivs på jobbet,jag har varken panik eller bråttom med något beslut,trots att jag vet att saker kan hända och bara bli bättre eller sämre utefter det.. Utgångsläget är i allafall bra och jag känner ingen panik över något,jag har frihet till att göra det jag vill nu snart!)...

Idag har det annars städats och tvagats hund, Hemmet är rent,hunden är ren. Ikväll tar jag paus och tar ett pat timmar framför tvn. "Svergies mästerkock" ligger högt i mina favoritprogram och jag njuter av två dagars ledighet innan en jobbarhelg tar vid.. Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Det heter BIPOLÄR.
Mvh
Razmus A.