tisdag 13 mars 2012

Dagarna som vart

Det har vart en lugn helg med vackert väder. Den har tillbringats med god mat,härliga hundpromenader och en hel del tv. Under söndagen var det besök hos farfar och Jeanette var med. Det är kul att se att farfar uppskattar när han får besök,och ibland önskar jag att jag tog mig tid att åka oftare. Men det är svårt det där. Man vill vara så mycket mer närvarande,men man vill ju också ha sitt eget liv och att någon gång slippa tänka på alla andra. Ja,för ibland känns det som att man inte gör annat än just tänker på andra.

Hela mitt jobb utgår från att ta hand om andra,hemma tar man hand om hund och sambo,på helgen är det farfar,och där i mellan ska man försöka hjälpa andra med att ställa upp som dotter,vän eller vad det nu kan vara. Men som jag sagt många gånger,min tid kommer nog också:-).

I söndags eftermiddag tittade Sandra och Devin in en stund på en kopp kaffe. "Skitungen" är snabb, och nu märks det att man inte har ett barnsäkrat hem för klåfingriga små händer. Man blir lite orolig när man vet att olyckor händer så lätt,att en sekund räcker för att en sak ska kastas i vitrinskåpets glasdörrar,en duk kan ryckas ner med prydnadssaker på och att en del saker inte är stabilt uppsatta om någon ska klättra på dem;-). Snabba ryck gäller...

I går var årets vackraste dag. Sommarjackan plockades fram,solen sken och plusgraderna var upp på en 12-13 grader. Troja fick en vårklippning och hade "spring i benen" ute sen. Underbar förmiddag blev det,men eftersom det var jobb under natten sen,var det bara att stänga in sig och försöka sova under eftermiddagen. Känns lite tråkigt att inte utnyttja sådana dagar till fullo,men inte mycket att göra åt.


Hade sedan både lönesamtal och medarbetarsamtal med chefen på jobbet. Kändes lite annorlunda att ha det på kvällen,men chefen intygade att han ändå hade flex och han bor visst i närheten. Jag var inte riktigt nöjd med "mötet" som blev. Det är svårt att gå efter "uppstyltade" punkter som är skrivna för dagpersonalen egentligen. Många av punkterna går inte ens att svara på,men jag hoppas (och förklarade) att han förstår att "vi på natten" inte gör riktigt samma saker som på dagarna...Hur ska jag tex motivera om hur jag jobbar efter våra internutbildningar? Jag jobbar ju inte aktivt med de boende på nätterna,så som dagpersonalen gör. Mitt jobb är att se till att de ska vara lugna,trygga och sova,inte att motivera dem i att fungera på dagarna. Jag kände mig lite dum som inte hade några bra/smarta saker att komma med,men,men,vad ska man göra åt saken? Det blir som det blir...


Denna dagen ser ut att bli minst lika fin som gårdagen. Troja och jag vandrade ut runt Rocksjön idag efter jobbet,och trots att det var tidigt på morgonen så värmde solen gött. Såg att några snödroppar och en ensam krokus slått ut här utanför huset nu morgonen. Härligt,jag älskar våren när det börjar spira överallt. Nu vill jag ha grönt och soligt omkring mig:-)

  Idag ska jag annars uträtta lite andra ärenden. Ska träffa en person och hämta en tavla jag beställt på Troja nu vid elva,sen vid två ska jag iväg till vårdcentralen och ta cellprov. Inget vidare kul alls,men nödvändigt ont. Aldrig känner man väl sig så utlämnad som när man ligger i gynstolen med benen isär. Men med tanke på att jag redan "opererats" för cellförändringar för några år sedan,är det väl lika bra att hålla koll på att allt är bra nu. Jag har redan skjutit på den några månader,då jag fick en tid redan i november,samma dag som farmor begravdes. Jag avbokade och har "hållt mig undan" nästan 4 månader nu. Dags att ta tjuren vid hornen idag;-)

 Hoppas nu att ni är fler där ute som får njuta av denna soliga dag,kram på er....

3 kommentarer:

Tekrånglat sa...

Hoppas det gick bra på vc.

Eleonore sa...

Tack,tack,det gjorde det för denna gång. Nu är det bara avvakta om provet är bra också:-)

Eleonore sa...

Tack,tack,det gjorde det för denna gång. Nu är det bara avvakta om provet är bra också:-)