lördag 3 mars 2012

Räserfart

Känner mig bloggtrött. Funderade ett tag på att släcka ner alltihop som har med bloggen att göra,men innerst inne vill jag inte det heller. Istället kanske det kommer bli så, att lite pauser mellan varven inträffar för att hitta tillbaka till skrivarglädjen igen.

Men just nu,sitter jag fastnaglad i stolen här och tar en välförtjänt paus. Passar därför på att skriva lite;-)

Idag har allt gått i en rasande fart,och jag tar nu några minuters paus innan jag ska hoppa i säng och sova några skönhetstimmar innan nästa jobbarnatt börjar.

En lugn natt på jobbet,men smådetaljer kan göra mig irriterad ibland. Nu har någon "intelligent" människa kommit på, att våra signerlistor till medecinerna ska se annorlunda ut. Men hallå,de gamla funkade ju hur bra som helst,så varför byta liksom? I vilket fall som helst så ska det naturligtvis bli strul med det hela också. Hade en boende jag skulle ge medicin i går kväll, där inte mindre en två listor saknades helt. Fick ringa,krångla och ordna med lappar och meddelande till övrig personal ,det gjorde mig sur.Se över systemet inna ni kommer på något nytt som inte funkar!..Onödig energi som inte behövde uppstå!...

Morgonen blev sen hektiskt. Jag hade för en gångs skull inte förberett någon mat till farfars "helgbesök" av mig.Nu var det bråttom att reda ut situationen. Halv tio hade jag lovat honom att vara på plats i Forserum,då vi skulle till A6 och köpa skor till honom  idag. Dessförinnan hann jag med en storhandling på ICA-Maxi,fixa i ordning med 5 rätters mat till honom,middag till mig,diska av allt efter mig här hemma,samt fixa i ordning mig själv lite innan jag for iväg (typ borsta tänderna och kamma mig)... För att spä på lite aktiviteter till ,hann jag även äta en macka och ringa ett samtal på vägen dit...

Tjugo över nio parkerade jag bilen utanför hans port,jag hann in och röja runt bland disk och göra färdigt hans tallrikar till kylen,plasta in maten och hjälpa honom med att byta skosnören i två par skor  där han dagit sönder skosnörerna i .Skruvade också i en skruv i dörren som lossnat av hans brutala handlag;-) .Kvart i tio satt vi sen i bilen igen och for mot stan  för shopping.

Det gick bra mycket bättre än förväntat i affären. Fick hjälp av en trevlig expedit ganska direkt ,och farfar är ju rolig på sitt sätt. Prövade ett par skor, och var sen nöjd,dem skulle han ha ,och ville inte ens pröva några fler. Tanken var att vi skulle handlat fler skor idag,men det ville han inte längre,det kunde vänta...Dock gjorde han ett bra val. Skorna var både snygga,billiga och lätta att gå i. Gortex mot lite blöta dagar,men ändå lite vardagssnygga och funktionella för hans milslånga promenader dagligen.

Tjugo i elva var vi tillbaka i Forserum igen (en timme med resorna inräknat med andra ord). Till och med farfar var imponerad av vår snabbhet vi idag  uträttat allt på,han hade ju våndat sig för detta "jobbiga" besök i stan i en hel vecka nu innan;-) Jag skojade  lite med honom och sa att jag lovar det jag håller,klart vi reder oss snabbt,lita på mig och det jag säger...

Nästa projekt känns dock värre att klara ut nu. Han behöver nya glasögon och en ny synundersökning på det,vilket han är ännu mer svårmotiverad till att få gjort,än att handla skor. Han tycker att han är för gammal för att skaffa nya glasögon. Jag ligger  dock på om att han måste,både för att kunna se både tidningar och tv som han är intresserad av,men också för att kunna reda sig själv mer och se normalt. Han pustar och stönar om detta,men jag får försöka reda ut detta snart med lite kvinnlig list bakom;-)

Vid elva for jag nöjd mot stan igen. Var så nöjd med att allt gått så snabbt idag, att jag passade på att uträtta lite mer ärenden (för att slippa en annan dag). Mot Huskvarnas hundaffär för att handla hundmat/ben till odjuret. Blev faktiskt på riktigt gott humör av detta. Jag blandar ju numera Trojas foder som  färskfoder och torrfoder. För att,om möjligtvis,se om allergin blir bättre av detta, så har jag kört på ett svindyrt torrfoder i flera månader från vetrnärens sortiment.

Detta har inte hjälpt (hon har ju inte foderallergi i botten,så inget resultat),så idag när det var dags att köpa nytt torrfoder igen,så frågade jag om råd i hundaffären istället. Hon rekomenderade ett foder hon gillade,och jag sa att jag gärna prövar,men ville ha en mindre påse om det inte passar "madame" här hemma.

Hon plockade fram en påse medans jag gick och plockade med ben och grisöronen  som jag  också skulle ha. Såg dock på prislappen att fodret hon valde ut,var ganska dyrt det också,.Såg att summan översteg min budget lite mer än vad jag tänkt till detta ändamål (priset skiljde inte så hemskt mycket på allergifodret jag köpt),men hundens hälsa är ju viktigare. Döm om min förvåning när expediten sen slänger fram en "lapp" i kassan och ber mig  att skriva på. Jag trodde i vanlig ordning det handlade om "reklam", i stilen med "köp 10 säckar foder av oss och du får 11:e säcken gratis".

Nä,idag tog jag hem fullpott. Jag fick hela min påse gratis  som jag köpte! Det var kampanj på att pröva på, och jag blev 350 kronor rikare på att få påsen gratis idag:-) Lycka!!!Med tanke på att farfar var gullig och betalade mig för min hjälp/bensin/mat idag,så har jag faktiskt shoppat hundens månadsbudget gratis idag. Flyt för en gång skull i mitt liv:-)Och nej,jag har inte ens dåligt samvete för det;-)

Hemma igen, och hör och häpna,klockan var inte mer än halv tolv när jag var hemma igen. Känns som jag hunnit 100 saker  idag,och inte ens halva dagen har gått. Jag är visserligen aptrött nu (nytt ord jag hittat på...Hur trötta är apor egentilgen?;-),och längtar till sängen. Känner ändå en stor tillfredställelse över att vara "helledig" imorgon från mina plikter (jobbet är ett undantag i detta fall) när jag fixat allt idag redan. Ska nu krypa ner i sängen och dröma mig bort en stund. Jobb i natt,sova imorgon... Lyckad helg:-)

Inga kommentarer: