lördag 17 mars 2012

Jobbarhelg=manisk

Ja då började det igen,den maniska sidan tog över idag;-)

Idag har det lagats mat,och det rejält. Åkte till ICA Maxi efter jobbet och storhandlade. Kan inte låta bli att notera att folk klagar att maten är dyr, jag tycker faktiskt tvärtom. Jag handlade för ca 1000 kr,men när jag räknade bort lite cigg,lite hundgodis,pålägg,bröd,fil,bregott och sådant som inte tillhör middagsmat,så kunde jag nu i efterhand räkna ut att jag gjort ca 30 portioner mat för ca 350 kr idag. Knappt 12 kronor portionen. Nu hade jag förvisso kryddor och vanliga basvaror som mjöl och sånt hemma,men ändå. Det är väl ändå inte dyrt? Det är ju middagsmat för en hel månad om man så vill (nu är vi ju två här hemma,och farfar ska få en del av det,så för oss räcker det inte så länge,men om man tar ut det i dagar så).

Väl hemma sattes det igång iallafall ,och såhär blev resultatet:
2 stekta kotletter i gräddsås,en ugnsform lasagne,en ugnsform med potatis och kasslergratäng,en ugnsform med en ny kycklingrätt,en stor balja pustasoppa,en gryta med kycklinggryta med ädelost,samt lite stekt bacon,ägg och falukorv som ska fördelas till farfar och mina jobbarmackor;-)

Utöver det stoppade jag in en sockerkaka i ugnen också. Det går ju så fort att vispa ihop och den blev klar medans jag diskade upp efter mig. "Kakmonstret" farfar ska får den imorgon,då jag ju vet att han saknar hembakt nu för tiden. Önskar jag tyckte det var roligt att baka,men nej,jag föredrar matlagning...
Diskning , förpackning och infrysning var klart vid 13-tiden och jag har sen sovit ett par timmar. Inte mycket till sömn idag heller,men är ändå nöjd över att ha fyllt på frysen med lite färdigt igen. Hade tänkt att jag skulle stekt Rösti och gjort lite potatismos till farfar idag också,men jag tror jag ska avvakta till att försöka hinna med det imorgon innan jag sticker dit. Desto färskare mat,desto bättre i hans fall,då jag får lägga upp tallrikar i kylen för att han ska kunna hantera att värma dem i micron sen.Jag måste hitta en bättre lösning på hans mat snart.

Mycket mer har av förklarliga skäl inte hänt idag. Jag har tagit mig en välförtjänt och behövlig dusch efter allt stekos,slabbat i mig lite mat och sitter nu med kaffet i högsta hugg för att förbereda mig för jobbarnatt nummer 2. Har en stor känsla av att denna natt kommer bli lång pga min sömnbrist idag. Var femte helg börjar vi ju en timme tidigare på jobbet och det märks direkt att dagen blir kortare dessa veckor. En timme gör faktiskt otroligt mycket just på kvällen innan man ska iväg och jag blir alltid lite stressad av detta.

Imorgon natt är det dock åter till det "lugna stället",och det känns skönt att avsluta helgen där:-).Hoppas på att hinna sova några timmar under eftermiddagen sen i morgon,när jag har levererat av maten i Forserum.   

Idag avslutar jag med en liten rapport om mina hibiskusar igen. Två blommor (fast den första börjar vissna) pryder nu den ena växten, och växt nummer två kan inte ha mer än max två dagar kvar tills flera knoppar kommer att slå ut. Jag blir glad över att se dem frodas så, och hoppas att även ni gillar att få se lite blommor och grönt som ett smakprov på att våren är kommen:-)

Inga kommentarer: