onsdag 7 mars 2012

Filosoferar

Jag kan inte låta bli att förundras över hur olika vi människor är. Jag vill inte hänga ut människor här,men ibland blir jag chockad av hur människor resonerar och tänker. För att ingen ska känna sig utsatt,ingen ska känna sig påhoppad,så ändrar jag både detaljer och fakta i vissa sammanhang.

Det finns människor som klagar på allt. Det klagas på att världen är emot dem,att folk är elaka,att folk inte gör som dom säger,att de har otur i livet. Aldrig att man hör orden att något är bra,detta till trots att jag vill se att de flesta har det bättre än många,många andra.

Jag klagar själv ibland,men försöker iallafall se till att livet inte går överstyr över mitt förnuft. Jag har inte alltid haft ett jättesmidigt liv,är inte född med varken guld eller silversked i munnen.Men man överlever på ett eller annat sätt. Jag strävar efter att få det bättre varje dag,faller ibland för frestelser som gör att jag faller tillbaka i dåliga mönster,men jag reser mig igen ,livet är ibland neråt,ibland uppåt. Vissa månader är jag fattig,vissa månader tar jag smäll efter smäll från omvärlden,för att i nästa få uppleva dagar som har både guldkant och ger mig styrka och energi för att fortsätta leva.Men det är ju livet,det ser ut såhär..

Jag har alltid vart en liten udda figur för många. Gått mina egna vägar,på gott och ont.Folk har hånat mig,skrattat bakom min rygg. Jag har vart älskad och hatad i en salig blandning. Folk har försökt "sätta mig på plats",försökt få mig att tänka och agera annorlunda. Men där har jag satt stopp,där är jag på tok för stark för att gå till viljes. Jag är inte bara stark,jag kan vara väldigt svag också om man trycker på rätt knappar. Det missar många,tror att jag är en människa som pallar för allt. Helt fel,men sällan något jag går ut med till allmänheten...

Ibland blir jag hånad för min allmänbildning. Som ett litet exempel kan jag ta när man spelar sällskapsspel. Det kan låta "ha,ha KAN du inte det,det är ju skitenkelt,det vet ju ALLA". Jag håller god min,ler tillbaka och säger nej. Jag vet kanske inte vad den "kända" floden i Albanien heter,jag vet kanske inte att en viss person har gjort en känd film eller att en viss stad finns i ett visst landskap. Men jag är rik på ettt annat sätt. Jag har kunskap om livet,hur man hanterar människor i kris,hur man hanterar livet med problem . Slå det ! När "du" hamnar i en kris och ringer mig och rådfrågar,ska jag då svara precis som "ni" gjort: "Ha,ha,vet du inte vad du ska göra,det vet väl alla".  Nä,där är jag nog mer bildad än de flesta. Man kan faktiskt vara duktiga på olika saker och min kunskap om livet tror jag, i min värld iallafall ,är mer viktigt att veta, än att Jönköping ligger i Småland. Det kan jag slå upp på nätet/i en kartbok om jag behöver veta...

Folk har också svårt att se vad de gör för fel i sin ekonomi. Pengarna räcker ju inte... Sällan för mig heller,men jag vet varför iallafall. Jag har lån,jag har en sjuk hund,jag har inte kunnat spara något i mitt liv. Slöseri och ha-begär finns med i situationen,men det får stå för mig. När någon ringer och säger: Jag har inga pengar,har bara ex antal hundralappar i veckan att leva på. Hur ska jag kunna ha råd att äta ens?

Råd att äta är en enkel prioritering som ligger på nummer 1 (efter att betala räkningar). Har man inte så mycket pengar, åker man inte på semester,man äter/fikar inte ute. Man läser recept och hittar de som är billiga. Man tar inte bilen fem gånger om dagen till aktiviteter (som kostar) för att livet är trist. Man ser till att aktiviteterna inte kostar en massa,det finns faktiskt en massa saker som inte kostar alls. Man handlar inte nya kläder om man inte behöver,man avböjer shoppingrundor som kostar. Man köper inte mat till fullpris när det finns extraprismat precis brevid. Man går inte till krogen/resturangen och äter och dricker,man bjuder hem folk och har trevligt hemma med mat istället (tex knytkalas och egen dricka). Hur svårt är det om man verkligen vill?? Tråkigt? Ja om man vill se det så, är det återigen upp till och var och en. Själv föredrar jag att träffa mina vänner och prata och umgås,inte att sitta på en krog i stimmig miljö och skrika ut vad jag vill säga.

 Jag betalar hellre 20 kr per portion hemma,än lägger ca 70 kr ute på en lunch. På en månad är priset du tjänar att äta hemma ca 1500 kr på detta exempel. Det får du ganska mycket mat eller annat extra för...Prioritering javisst,men gnäll inte till mig om du prioriterar annat och går hungrig sen! DU väljer själv var du vill lägga pengar på i ditt liv,men de flesta vanliga människor har inte råd med allt de vill ha. Så är livet för "oss vanliga"...

Fick också en hint om att folk pratar skit. Och? Folk får prata hur mycket de vill,det är deras sak. Vill ni prata om exempelvis mig (utan att veta) så prata på. Jag vet sanningen själv och hur ni än förvrider den,är inte min sak. Hata mig,älska mig,valet är ert. JAG tycker inte om rykten, jag tycker inte om att höra från andra håll hur "skitsnacket går",men så länge jag själv vet om sanningen så bryr jag mig inte heller.....

Jag vet ett exempel. Jag vet till och med vem som sa det,men väljer att bortse... Jag fick höra för ca 10 år sedan att jag gick på droger. Jag blev ledsen,då jag ärligt kan säga att jag aldrig ens provat någon drog (om man nu bortser från sprit och vanliga cigg). Däremot hade jag träffat och umgåtts med människor som gjorde/gör det. Det betyder inte att jag gjorde det själv,men däremot att  jag står för vilka jag umgicks med! Men återigen,JAG vet sanningen,vad folk tror har mindre betydelse.....Jag är jag, jag tänker inte ducka under för vad människor tror om mig. Däremot hade jag önskat att folk mer ville se till vem jag är, och inte gå på vad de hör. Men återigen,det är inte min sak att ta reda på vad som är sant och falskt. Hata mig,älska mig,det är upp till er.....

Nä,jag filofiserar bara lite fritt idag,men många gånger ser jag att folk tror dom är så ekonomiska,dem är så bra på allt,ser inte några fel på varför saker blir som det blir,och framhäver det detsutom, så mycket att jag vill kräkas. Det finns folk som av olika situationer hamnar snett i livet,men de flesta tillhör inte dem jag känner. Det är dock de jag känner som klagar mest.De som har allt men inte vill se fördelarna eller det positiva. Väx upp och ta ansvar är mitt råd. Du lever ditt liv,kräv inte att andra ska ge dig allt för att just du ska lyckas med det du vill uppnå.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fasicken vad bra skrivet Eleonore, jag skriver under på varenda stavelse.Du kan verkligen skriva så man baxnar.
Men det är lika bra att lära sig att det finns folk till precis allting. Man får skaka av sig och vandra vidare i sitt liv,välja bort allt o alla som gör att man inte mår bra.
Önskar dig allt gott Kram/Maggis

Jannie sa...

Du är en av de minst egoistiska människorna jag känner, tänker på alla andra framför dig själv, fastän det går rätt illa åt dig emellanåt.
De människor som springer med skitsnack bakom ryggen på folk är inte värda din uppmärksamhet för fem öre.
Du är en underbar människa bara så du vet!

Eleonore sa...

Ni två är då alltid så gulliga:-)Kra på er