onsdag 28 mars 2012

Långledig igen

Full fart idag på förmiddagen,men ändå i en härlig rytm som passade mitt sinne för dagen,och aldrig är man väl så tillfredställd som när denna dagen kommer,långledig på schemat:-)

Gick av en superlång och händelselös natt idag på morgonen. Bara 3 boende hemma,och alla har sovit lugnt. För mig innebar det att jag träffade 1 boende klockan 21 och gav medicin,sen har jag slöat och slappat i min ensamhet. Fick dock lite nytta gjort för mig själv,då jag återigen kollade över min budget i natt,in i minsta krona och har 100% koll på läget nu. Inga utsvävningar denna månad heller,men sen är det fasiken jag som går på plus efter evigt gnetande.Förutsatt att det inte händer något oförutsett då!.Väl tillfreds med detta och känner tacksamhet över att jag lyckats:-)

Efter att ha blivit avbytt av dagpersonale nu på morgonen skyndade jag mig hem. Full fart i köket,då några rätters mat skulle fixas till farfar,då jag iallafall trodde att han inte hade mat hemma,mer än för dagen ut.

Dessutom vill ju Troja ut på morgonen när jag kommer hem och det var en kamp om klockan som gällde. Hann med att steka pytt i panna,skala och koka potatis,slänga in klyftpotatis i ugnen,samt steka snitzel och sås på bara 40 minuter. Tio i åtta (slutade jobbet vid sju),satt jag i bilen på väg mot Forserum. Bra jobbat!

Troja och jag tog en underbart härlig skogstur runt Snuggarp och i skogen där omkring. Jag hade med mig kameran,men hittade inga riktigt fina objekt att fota idag. Jag trodde faktiskt att Forserum hade kommit lite längre fram med grönskan,men det visade sig att det faktiskt var frost/minus i natt, och blommor och annat lös med sin frånvaro. Trodde iallafall jag skulle hitta lite vitsippor,tussilago eller möjligtvis en liten fågel som ville bli plåtad.. Jodå,fåglarna kvittrade som en hel orkester i skogen,men inte i synhåll för min kamera...Likadant med blommorna,de lös med sin frånvaro,trots att jag sett gula "fält" av dem i Jönköping när jag åkt med bilen förbi.



Någon timme senare traskades det in till farfar. Han verkade piggare (psykiskt) idag och berättade att han vart på middgagsbesök i tisdags i Axlarp,samt var bortbjuden även idag på middag. Börjar undra om jag oroar mig i onödan för honom,då jag hade panik över hans mat och istället fick slänga mat i kylen han inte hade ätit,samt fick frysa in två rätter för att han inte skulle äta hemma idag heller.Tydligen sitter han heller inte helt ensam varje dag som jag fått för mig, när han ibland  "klagar" på att tiden ibland går långsamt för honom om dagarna...

På hemvägen ringde jag upp bror min. Kände att det var väl längesedan vi sågs,och chansade på att han var hemma (han jobbar skift och har ibland veckoledigt). Tur hade jag,då han var lite småsjuk och inte hade kommit iväg på dagens träning än.Dessutom jobbade han kväll och sa att han nog hann med en halvtimmes paus innan han skulle iväg. Med Ipren i backfickan till honom,fick jag mig lite kaffe och ett snabbt besök på vägen hem. Fick dock inte träffa Devin idag som var hos mamma..

Nu är jag hemkommen igen, och Troja verkar nöjd och belåten =trött. Klockan är inte mer än halv tolv och för min del ska det röjas lite i köket nu(det blev lite stressigt under morgonen och all disk står kvar). Middagen idag blir en färdigrätt från frysen jag lagade i helgen, och är med det, redan klar att bara värmas i micron. Funderar på om jag ska slänga ihop en våffelsmet till kvällen,då vi missade våffeldagen i söndags. Ja,för lite "helgfirande" kan vara trevligt nu när man går på sin långledigheten, och dessutom går ju finalavsnittet av "Sveriges mästerkock" ikväll,vilket gör att man blir sugen på att äta något gott framför tvn. Kanske ett glas vin till efterätt idag också,nu när man kommit i kapp "segheten" med vinet från i lördags:-) Skål på er och ha en trevlig kväll kära bloggläsare....

Hittade ett nytt fotoprogram idag också:-) Nu ska jag mixtra med korten ordentligt, och gissa om det är kul?! Nu saknas bara grundmotiven som gärna får vara perfekta från början:-)

Inga kommentarer: