fredag 30 mars 2012

Sociala färdigheter

Kan inte annat än småskratta lite åt mig själv. Jag bjuder gärna på det,och kom på mig själv att jag måste uppfattas som ordentligt korkad av en del människor jag möter. Troja och jag kom ut på promenad även idag. Dock orkade jag inte ta mig runt elmia idag och valde därför att gå runt Rocksjön istället. Ungefär lika långt,men betydligt mer folk och därför blev det koppelpromenad.Lite tråkigare att inte få gå ifred,men ibland måste jag ha variation för att stå ut att gå långpromenader varje dag.

Iallafall,fick jag brev från vetrinären igår. Det var dags att vaccinera,och i vanlig ordning känns det aldrig bra att visa upp en tjock hund,med en päls/hud som ser ut som ren misshandel på hunden. För er som inte känner mig så väl och inte träffat Troja,så kan jag berätta att hon har bulor i skinnet som är som finnar/acne. När bulorna spricker (som finnar gör),så tappar hon ibland pälsen just där. Detta gör ju att hon blir lite "fläckig", och har man fantasi,skulle man tro att jag satt hemma och brände henne med ciggaretterna för att hon skulle kunnat få så många fula märken. Att jag klipper henne gör ju dessutom att dessa bulor och fläckar syns betydligt mer än vad de hade gjort om hon hade fått vara långhårig.

Iallafall. För att snygga till henne lite inför vetrinärbesöket tog jag med mig saxen ut idag. Passade på att ansa av svansen och runt öronen lite. Var väl ganska nöjd med resultatet,men insåg att jag kanske inte valde ett så bra ställe när det kom folk hela tiden och gick förbi oss. Jag menar,hur såg det egentligen ut när jag står med en sax (med min egna rumpa upp i vädret)och håller upp hundens svans,hon sur som ättika och vill komma undan, och jag klipper henne precis i "röva"?

Jag hoppas ingen trodde att jag stog och ofredade /plågade min hund med en sax i baken (herregud)...Hennes "fina" hud/päls kan ju lätt tolkas som misshandel bara genom synen utöver det!

Vidare på rundan hade jag tänkt smita in i hundrastgården vi går förbi på vägen. En av de tråkigaste ställerna jag skådat för en hund,men tanken var att kasta lite boll,göra ett par övningar på "agillitygrejorna" som finns,bara för att hunden skulle få lite motion och annat än koppel idag.

Väl framme var det upptaget av en annan hund. Hade dock en sådan tur att hon som var där precis skulle gå,så Troja och jag smög oss sakta dit. Hennes hund blev nyfiken på Troja och lagom till att jag fått in Troja bakom staketet så hörde jag mig själv säga: Är det en tik eller hane du har?

Tjejen svarar hane, och jag pladdrade vidare med att säga: Jo du,min hund är en jäkla bitch,men om du vill kan vi testa att släppa ihop dem,hon brukar funka med en del hanhundar. Men snälla Eleonore,hur tänkte du nu?! Hade någon sagt samma sak till mig hade jag flytt för livet. Jag hade INTE velat chansa på att en galen människa säger att "Du, min hund gillar inte andra hundar,men vi kan testa!"

Hon såg lite tveksam ut,men gick med på det hela. Hon förklarade att hennes hund bara var en valp (5 månader) och jag sa självsäkert ,att då är det nog inga problem alls.

Nä,några problem blev det inte,men lagom till att hon kom in bakom staketet så var jag ju tvungen att förklara varför Troja ser ut som hon gör. Återigen valde jag inte de smartaste orden när jag sa: "Var inte orolig,min hund smittar inte,trots att hon ser ut som hon gör,hon har allergi"!

Stackars,stackars tjej.. Vad tänkte hon om mig/oss? Här ber jag en vilt främmande människa med en liten valp,chansa på att min klump som säkert vägde 30 kilo mer än hennes,inte "äter upp" och skadar hennes lilla valp. Dessutom med en hund som raggar och ser ut som om han hade pest/rävskabb eller annan konstig sjukdom...

Nä,jag kanske behöver öva lite på social kompetens och inte flyga på folk på gatan sådär;-)...

Som slutcitat kan jag säga att hundarna kom överens,men inte ville leka. Tjejen gick ganska snabbt igen,och jag anar varför... Troligtvis hade hon en konstig känsla i kroppen om vad jag var för en konstig prick och ville komma därifrån;-) Kan inte annat än skratta lite åt mig själv över mina konstiga och klumpiga sätt att ta kontakt...Ibland tycker folk det är charmigt med öppna människor,men oftast ses det som opassande. Jag erkänner,jag har lite svårt att passa in i mallen;-)

Inga kommentarer: