tisdag 27 mars 2012

Budget

Japp! Det är något jag ska införa denna månad. Idag ramlade lönen in på kontot och jag ler stort. Efter 3 månader med extrem snålhet,inga utsvävningar och inga impulsköp,så har jag nu lyckats med det som jag väntat på. Att vara ifatt med allt!

Igår betalades räkningarna ,och efter noggranna noteringar om vad även denna månad (som kommer) får kosta,så ligger jag på plus inför nästa lön. Det känns ju bara underbart och härligt.

Idag for jag därför iväg och shoppade! Låter väl konstigt,men då budgeten är utträknad har jag gjort ett par smarta ideer inför kommande månad.Överskred Trojas mat-och-ben-konto med 25 kr (det ska räcka en hel månad) och kostade mig 1050 kr. Å andra sidan fick jag torrfoder som räcker ett par-tre månader och ett "klippkort" som ger mig rabatt inom en snar framtid. Det lönar sig att vara stammkund!

Hoppade in på bolaget och köpte vin,vilket egentligen är onödigt,men en lyx jag unnar mig.Köpte för att ha hemma,och inget jag behöver tänka på om det kostar...

Utöver det var jag och handlade. Det mesta till farfar,men efter att ha pantat flaskor och kollat in priser,så kom jag undan riktigt billigt. Kalla mig hemsk,men farfar betalar mig för maten jag köper,lagar och kör till honom,så med summan jag får,har jag ändå kommit extremt billigt undan idag.

 Det ÄR inte så att jag lurar honom,jag hoppas ni förstår det, Men farfar är så glad över min service till honom,och hans sätt att gengälda mig, är att betala. Jag har flera gånger (varje gång vi ses)talat om att han betalar mig för mycket,men han vill. Hans svar tillbaka är alltid: Du ställer upp så mycket,du handlar och lagar mat åt mig varje vecka,du får betala bensinen och hjälper mig. Jag har pengar,låt mig betala". I början kändes det dumt att ta emot pengarna han gav mig,jag kunde gjort det gratis. Men jag vet att det är hans sätt att tacka,hans sätt att visa uppskattning och hans sätt att ge mig något tillbaka. Han känner sig "skuldsatt" om han inte får ge mig,och därför har jag lärt mig att bara tacka och ta emot. Ekonomiskt ska jag ärligt säga att jag tjänar på det,men om man ska vara kall och räkna med bensin,handling och tid så går vi nog jämt ut...

Och på tal om farfar,så ska jag ta mig dit imorgon eller på torsdag. Jag var ju där en dag tidigare i veckan och hans mat räcker bara onsdag ut.Ska ta med mig Troja till skogen någon dag och passar på att "sleva" upp några tallrikar extra denna vecka när jag är i krokarna. Söndagsbesöket väntar sedan;-)

Men nu är det slut med plikter för idag. Troja ska få en liten runda till,en dusch och en början på middagsmaten innan Sven dyker upp från jobbet. Sen blir det att sova "till sig" ett par timmar innan sista passet på jobbet ska avverkas,innan min långledighet träder i kraft. Jag ser fram mot 6 dagar ledighet nu och ska njuta av varje dag:-)

Inga kommentarer: