söndag 1 april 2012

Låg

Ännu en dag när det känns som att man borde dra något gammalt över sig och sova bort livet ett tag.

Fattar inte varför jag är så himla trött och orkeslös!? Det lite småroliga i det hela är att folk tror jag är så pigg och aktiv,och undrar hur jag orkar med att alltid vara det. Som svar säger jag här idag: Att oavsett om ni tycker jag gör en massa saker hela tiden (vilket jag faktiskt gör),så gör jag det inte av att jag är pigg och rastlös. Jag tvingar mig till det, och går på ren envishet och viljestyrka för att inte tappa kontrollen över mina måsten.

Idag började dagen redan klockan sju. Sven har legat och "bonkat" på mig hela natten,dels i sömnen,men också för att jag snarkat! Känns som jag knappt fått en blund i natt och det kändes sådär, när klockan ringde vid sju och det var dags att börja laga mat det första man gjorde.

För idag är det söndag,den dag då farfars förråd ska fyllas på inför veckan. Desto senare maten lagas,desto längre hållbarhet i hans kyl...Upp och skala potatis,koka,steka,göra såser och greja. Idag,som så många gånger förrut,fick jag hjälp med några portioner av Jeanette. Jag kan bara tacka ödmjukast och säga att jag är oerhört tacksam. Var dock inte på mitt soligaste humör idag och kände att jag inte tackade ordentligt. Det är inte min mening,men mitt energi tryter,vilket speglar av sig i mitt umgängessätt. Känner mig passiv.

Efter att maten var lagad här hemma hann jag med både en dusch och sväng med bilen för att tanka. Börjar bli lite lätt irriterad av det höga bensinpriset. Egentligen är det väl inte så dyrt för lyxen att kunna ta sig dit man vill med bil,men det svider i budget  (plånboken)att tanka,och det går inte snåla hur mycket som helst på resorna när man för andras välbefinnande (farfars och hundens) behöver ta sig ut med jämna mellanrum.

Åkte sen en snabbis ner till Magnus för att hämta en telefon som farfars skulle ha. En med stora knappar,så att han ser vilka siffror han slår. Detta blev en liten miss i min planering,då telefonluren var lite svår att lägga på för farfar. Den måste naturligtvis ligga i en klyka,men farfar hade svårt att "hitta rätt" ställe för detta ändamål. Nåja,får ge det någon vecka,annars får det bli att köpa en ny och bättre som han reder ut.

Idag hade han dessutom problem med hörapparaten. Det är naturligtvis inte hans fel,men det känns som att saker börjar hopa sig för mig nu. Vi ska iväg till ögonkliniken i Nässjö i nästa vecka,sen behöver han nya glasögon, och behöver komma till en optiker. Nu verkar det som han även behöver åka till hörselcentralen. Allt i nässjö,vilket gör att det blir en bit att åka varje gång för mig. Jag har också lovat honom att vi ska gå ner till farmors grav snart och plantera lite,vilket naturligtvis innebär att det ska köpas blommor och annat också innan dess. Idag berättade han dessutom att han glömt plattan på spisen idag på morgonen,och att hemtjänsten tycker att han ska ha en timer. Naturligtvis ska han få det,jag vet bara inte när jag ska hinna/orka fixa med allt...

Det är mycket nu....

Efter farfars besök for jag vidare en snabbis till Sandra och Devin. Lite kaffe och hembakta knäckebröd blev det där. Myckt goda,nästan som lite tacochips smakade de, och Sandra får högsta betyg på dem:-)

For sen vidare till Willys. Handlade upp lite inför veckan och blev rejält fattigare på matkontot.... Hem,plocka upp och in all mat. Diska alla matbunkar från farfar och börja förbereda för lite tacos ikväll... Nu,mest less och ska lägga mig i soffan och sura ihop en stund. Det brukar hjälpa för att komma igen lite igen......

Inga kommentarer: