lördag 28 april 2012

En lugn och go lördag

Har haft en skön dag. Började morgonen med en rejäl balkongfrukost i solen. Lyxade till det och gjorde varma minibaguetter, kokte ett ägg och la upp ett par sillbitar på tallriken. Hett kaffe till det , och en hundbok i handen som jag länge ägt, men inte hunnit läsa. Riktigt mysigt och jag varvade bokläsning med med ett par trevliga och uppiggande telefonsamtal till vänner:-).

Efter några timmar försvann solen bakom husknuten och det var dags att ta tag i dagen (bättre sent än aldrig). Hoppade in i duschen, såg att solen färgat mig lite lätt gyllenbrun och njöt av slippa se mitt trötta, bleka ansikte i spegeln. Jag ser ju riktigt pigg ut nu:-).

Åkte sen iväg till sortergården för att slänga min tjocktv (läs vidare om det i inlägget nedanför)..

När jag ändå hade en helt oplanerad dag framför mig, så bestämde jag mig raskt för att fortsätta min färd till "Blomsterlandet", få de där peneérna köpta till farmors grav. Jag har inte vetat vad jag skulle köpa innan, men har efter tips och ideér från andra, hade jag bestämt mig för att de var lättskötta och tåliga. Tänkte jag kunde planterat dem imorgon efter att jag vart hos farfar.

Otur, då inte en endaste penseé gick att skåda. Jag frågade butikspersonalen var de fanns, och fick till svar att de var slut, inte längre säsong för "vårblommor" nu. Men hallå, min plan jag hade då?!

Sen gjorde jag säkert bort mig. Jag VET att det är alldeles för tidigt att plantera sommarblommor redan, men jag tycker synd om farfar som inte har en endaste blomma på farmors grav. Den är helt kall och öde, deprimerande!  Jag köpte alltså sommarblommor iallafall, trots att jag vet att de troligtvis kommer att dö av frost och kyla.

Bestämde mig därefter att faktiskt åka till Forserum och plantera. Det kliade i fingrarna att göra något och inte bara åka hem och sitta och glo...

Ännu en miss på kyrkogården hände. Jag skäms, men eftersom jag inte är en "gravmänniska" har jag ju inte vart där sen  farmors begravning i november. Blomlandet var betydligt större än vad jag trodde, och trots att jag hade köpt 7 ganska stora växter, så räckte inte blommorna till att fylla upp fint i landet. Ja, vad gör man?


Nåja, jag planterade iallafall, det ser lite glest och tråkigt ut (jag får fylla på med mer nu efteråt istället), men det är iallafall inte tomt längre. Ännu en tråkig miss var att jag inte hittade en endaste vattenkran som fungerade på kyrkogården. Jag får ta med mig en plastdunk med vatten imorgon, och vattna då istället. Nu hoppas jag på regn och ingen frost för blommornas skull;-)

När jag var färdig med planteringen ringde jag upp Therese. Tiggde till mig en kopp kaffe och fick lite sällskap även denna dag innan jag for hemmåt igen. Trevligt!.

På bild Therese son Fhilip. Albin (den ande sonen, vägrade bli fotad;-)


Och nu är jag alltså hemma igen. Köpte ett par minpetunior  till mig själv idag också. I en underbar färg som jag nu hängt upp på balkongen. Jag älskar petunior, de både lyser vackert , blommar mycket och doftar gott:-)

Det är riktigt fint därute nu med lila mörka glaslyktor, och mörklila petunior som hänger om dem på varje sida. På ena bordet lyser fortfarande små solar av påskliljor och på det andra trängs lite pelargoner i blomsterlådan. Intill står "planterlådan" med väntande kryddörter och engelska pelargonier som redan börjat blomma. Jag njuter:-)



Kvällen är ännu ung. Ska hämta mig en pizza, hälla upp ett glas vin, bänka mig framför tvn med lite tända ljus och bara njuta. En sak saknar jag dock.. En liten hund brevid mig att klappa på...I övrigt njuter jag av frihet och att göra precis som jag vill med allt:-)

Go lördagskväll på er

Inga kommentarer: