tisdag 3 april 2012

Betar av listan

Igår blev det ytterligare en dag med fart och fläkt. Tänkte det var lika bra att börja beta av på "att göra listan". Desto mer man samlar på hög,desto motigare blir saker att göra,och jag avskyr verkligen att ha saker liggande..

Började min morgon med att ta ett besök ut till Forserum igen. Tog ett 10-minuters besök till Therese för att lämna av en ljusstake hon ville köpa av mig,innan jag åkte till farfar för att hämta upp hans hörapparat. Fick nämligen reda på att han inte alls behöver följa med till audionommottagningen (hörselcentralen) för att lämna in den trasiga hörapparaten,och att jag kunde göra det på Ryhov.

Att inte höra är naturligtvis ett stort handikapp,och trots att farfar nu hade en extra hemma (som var sämre styrka i),kändes det ganska akut att få denna lagad. Skulle den andra gå sönder skulle han inte höra något,då han är döv på ena örat och hör jättedåligt på det han har apparat i.

Väl på Ryhov höll jag på att få ett spel. Jag trodde jag skulle få lämna in apparaten och sen få den skickad,eller att den skulle hämtas när den var klar. Ett besök jag trodde skulle ta ca 5 minuter.

Nej då,slussad mellan 4 olika personer,kölappar och väntetid mellan varje "gubbe". Efter 2 timmar hade jag en "låneapparat" med mig ut därifrån. Den gamla var kass,och nu får han en tid för att pröva ut en ny istället. Har jag tur,funkar låneapparaten bra, och då får han behålla den istället.

Det enda som piggade upp besöket lite var att studera andra människor på avdelningen. En söt liten kille som troligtvis hade Downs syndrom,kom in på avdelningen med sin mamma (pojken var ca 5 år). Har aldrig sett maken till energiknippe,men samtidigt så charmig. Trodde mamman skulle bryta ihop flera gånger,men hon verkade vara gjord av tålamod. Killen stoppade in sina glasögon i munnen,slängde dem på golvet sen med ett stort garv. Kastade även sin jacka på golvet tre gånger och mamman fick ett tiotal gånger springa efter honom då han skulle in i olika besöksrum. Pojken tyckte naturligtvis det var jättekul att bli jagad och bara skrattade. Härlig grabb:-)

En annan man fick ett raseriutbrott på en dam i korridoren. Just det besöksrummet saknade kölappar och körde med turordning. Kvinnan som suttit länge gick efter en stund på toaletten. Efter detta var det hennes tur att gå in och en man skäller ut henne totalt för att hon smitit före i turordningen. Flera försöker förklara att hon satt där innan,men han var så arg att han gick därifrån.

Sista paret jag studerade var en familj med två ganska små barn. Vad de skulle göra vet jag inte,men en sköterska kom ut och pratade om att de skulle få vänta länge,kanske upp till två timmar. Pappan och det minsta barnet skulle då gå och äta och den andra grabben fick ett totalt utflipp. Kastade saker på oss som satt i väntrummet,skrek som en stucken gris och sopade till både sin mamma och sin lillebror så även han gastade i högan sky... Ha,ha,med dessa skådespel gick mina två timmar ganska fort iallafall;-)...

Väl ute från ryhov for jag vidare mot apoteket här på rosenlund. Skulle ta ut medicin till Troja,vilket för en gångs skull gick snabbt och smidigt. Kanske var det för att klockan var runt tolv och lunchtid,för annars brukar det ta minst en halvtimme i kö för att komma intill kassorna där.

Hemma igen och jag var trött i huvudet som bara den. Fixade lite middag innan det var dags för tvättstugan. Mellan maskinerna var det hunddusch,människodusch och lite småplock som skulle röjas upp. Beställde också tid för vaccination till Troja,då deras drop in brukar har väntetid på ett par timmar. Hur kul är det att sitta hos vetrinären i två timmar för ett besök som tar max 5 minuter?!

Efter att allt var klart här hemma var det redan ganska sent. Ringde farfar om hur det gått idag med hans apparat ,och sen pappa för att "tvinga" honom att ta itu med timer till spisen. Hade tur att hemtjänsten redan ringt pappa och att han då känner sig mer tvungen att fixa detta när någon utomstående säger till. En sak mindre för mig att göra. Lite tv innan sängen, och så var denna dag slut. Ibland rullar det bara på och man undrar vart dagarna tar vägen...

Nu är det dock tisdag morgon och jag ska bege mig ut på promenad. Solen skiner,men det är kallt igen. Jag ser ändå fram emot en promenad nu,då sambon fått sköta hunden det mesta i helgen. Ibland hinner man bara inte med allt,men hur som helst så saknar jag att gå ut och flumma lite i naturen ...Ikväll var det sen jobb igen,och min långledighet är slut för denna gång. Har ändå bara en natts jobb nu och är sen ledig till fredag. Jobb hela påskhelgen,så ingen aktivitetsbrist då heller. Det är synd att säga att man känner sig sysslolös iallafall;-)

Inga kommentarer: