torsdag 12 april 2012

Åker runt

Det har vart en tuff vecka med mycket att göra. Är fortfarande inte speciellt pigg, men nu är det bara en natt kvar för denna gång..

Igår for jag och farfar iväg till Nässjö, då han haft problem med sina ögon. Domen var hård och jag blev ledsen för hans skull. Tydligen har han både starr och gula fläcken i ögonen (jag kan inget om ögonsjukdommar, så jag vet inte hur det är) och prognosen var dyster. Gula fläcken går tydligen inget att göra åt alls. Starren går att operera, men läkaren rekomenderade det inte. Han menade på att även om operationen blev lyckad, så skulle det inte göra mycket skillnad. Farfar vill inte heller.

Han var väldigt deppig när vi kom tillbaka. Han ville inte leva mer och antydde att det går ju att göra något åt den saken. Kändes inte alls bra att åka hem sen, med dem orden i bakhuvudet. Samtidigt förstår jag honom på något sätt också.

 Han är 91 år, förlorat sin livskamrat, bor där han inte vill bo, är obekväm med hemtjänsten och har inget att se fram mot. Nu finns även risken att han så småningom blir ännu sämre i ögonen och med riktig otur även blir blind. Då kan han ju varken läsa eller se på tv heller, eftersom han ju hör så dåligt också,att tvn heller inte blir någon glädje utan varken hörsel eller syn. Sorgligt och tråkigt, men vad kan man göra åt det i mitt läge? Önskar jag kunde göra något, men vad?

Och idag blir det ytterligare en rundtur. Hemtjänsten hade skrivit en lapp att han behövde en större tvättkorg och dammsugarpåsar. Jag var och "raggade" detta på ICA Maxi idag på morgonen, men fick bara tag i tvättkorg. Trodde inte det fanns så mycket olika dammsugarpåsar att välja på, men med en hel djungel där inne, insåg jag att jag nog behövde den lapp jag hade liggandes hemma..

Det får bli en ny runda nu upp till elgiganten och titta, sen en sväng och försöka hitta de starkaste läsglasögon det finns på marknaden. Ögonläkaren sa att det var det enda som kunde hjälpa just nu. Värt ett försök iallafall. Tänkte också se om broder Björn ville hänga på till farfar idag, men får inte tag i honom. Tänkte det kunde pigga upp honom lite med någon annans ansikte än mitt. Svarar han inte snart, är det dock försent, då rymmer farfar ut och vi får ta besöket i helgen istället. Trots allt var jag ju där igår och det blir dyrt att åka fram och tillbaka hela tiden.

Så idag blir det nog inte mycket mer skrivet här heller. Ska alldeles strax bege mig iväg. Ha en fin dag på er därute, kram

Inga kommentarer: