tisdag 31 maj 2011

Värmen är tilbaka

Så ljuvligt det är att vakna upp till en dag med strålande sol. Temperaturen visar redan nu på morgonen på 19 grader, och det är nog det varmaste vi haft här på liljeholmen. Ja,ni vet,att visst är Vättern vår stolthet,men det kyler riktigt ordentligt också,så iallafall jag är allt lite avundsjuka på er andra som "lever" i lite mer lä.....

Men iallafall. Jag har nu tagit en halvtimmes rastrunda med hunden. Trots ett snabbt bad för henne i sjön,så kylde det tydligen inte riktigt,och idag tänker jag inte gå långpromenad. Dels känner jag mig själv lite lat idag,men att plåga runt henne lite längre i värmen mår hon ändå inte gott av just nu. Flåsar så fort hon kommer ut och drar i kopplet mot allt vatten... Jag vet också att sambon haft henne lös i två hela dagar i Nordsjö,så hon bör ha jagat av sig tillräckligt mot katt och hund för att kunna slappa lite idag...

Jag däremot,trivs alldeles utmärkt i solen. Tänkte ta att utnyttja balkongsolen i ett par timmar och förbättra brännan lite idag istället. Det gäller att passa på när man är ledig och har tid.

Igår,efter att vi vart på möte,åkte jag direkt till mormor sen. Glömde ett par av mina glasögon där i förra veckan och tänkte passa på att hämta dem när Troja ändå inte var hemma. Mormor i all ära,men någon vidare hundmänniska är hon inte,och efter att köpt lite nya möbler så får inte Troja längre komma in... Lite surt,men man får ju acceptera andras åsikter och bestämmelser i deras hem,även om man själv knappast förstår. Det är ju inte direkt så att Troja äter upp möbler,eller varken hårar eller är speciellt smutsig nu när hon är så kortklippt.

Nåja,det var kul att moster Maggan var där också,så lite tjat blev det innan jag for vidare igen till Huskvarna för lite inköp.Hundtugg inhandlades till Troja och nu har jag nog ben så det räcker någon månad. Den här hunden äter mig snart ur huset....

Trojas godislåda...



Hem och sov ett par timmar innan jag fläkte ut min späckiga kropp på gräsmattan utanför (den pissindränkta gräsmattan är numera min och Trojas). Vad grannarna säger vet jag inte,men jag har aldrig någonsin sett någon använda den iallafall....;-)...Här är den,"min" och "Trojas" gräsmatta


När Sven på senare eftermiddag dök upp från Nordsjö,följde jag med in igen. Det blev lite duschat för oss alla tre innan vi åter traskade ut på promenad. Jag har svårt att vara inne när solen skiner,så jag tvingade ut både Sven och Troja (ingen av dem ville) på en lugn och mysig promenad. Kameran var med och jag blev glad över de små ellingarna (andungar) jag såg vid Vätterns kant. Det är bara andra kullen jag sett för i år,men de första har antagligen blivit skatmat,då de mystiskt försvunnit från dammen...





Jag skickade sen iväg Sven för att handla lite grejer som var slut efter förra veckans matlagning. Slappade själv bara en stund och väntade in kvällens pizza han lovat att också ta med sig hem:-) Borde verkligen dra ner på maten igen,men det är ju sååå gott...

Kvällen avslutade sen med två inspelade avsnitt av Anna Travis. Bra kriminalserie i tre delar:-)

Idag har jag bestämt att vi ska premiärgrilla hemma.Har man ingen trädgård,får man vara uppfiningsrik. Vi har köpt en grillhink och den pissindränkta gräsmattan får vara trädgård idag. Ha,ha,ingen sol på balkongen i kväll,men med infravärmen på och ett par tända ljus går det säkert få till en mysig grillkväll iallafall:-) Fläskfilen är upptinad oc ligger redan och gottar till sig i marinaden och till detta ska det serveras lite enkel färdigköpta rotfrukter. Sista i påsen nu innan vi plockar fram den rediga sommarmaten...... 

Inga kommentarer: