lördag 14 maj 2011

Smördegsknyten

Smördegsknyten är riktigt mumsigt och kan passa bra som en liten förrätt eller som bara lite gott till kvällen. Jag gjorde dessa i nyår,men kom på det nu igen när jag skrev ner pirogreceptet till er.

Förutom att smördegen är både lite sötare och blir mer frasig,så liknar de varandra att göra. Dock använde jag mig denna gången av färdiga smördegsplattor,vilket naturligtvis går både fortare och är enklare. Jag har valt att gå i "matens" tema i detta recept,men självklart kan man även fylla plattorna med tex äppelmos,hallon eller annat efterättsliknande för en dessert istället. Servera då med grädde,glass eller vaniljsås beroende på vad du väljer att fylla dem med.Smördeg kan man göra hur mycket gott som helst med igentligen...

Såhär gjorde jag:

Kavla eventuellt ut färdiga smördegsplattor till lite större plattor,eller gör dem små,precis som de är när du köper dem.

Fyll mitten av plattorna med något gott, tex:
Småbitar av stekt fläskfile,championer och lök
Riven ost och skinka
Färskost (smaksatt eller naturell) blandat med skinka
Stekt köttfärs med kryddig smak
Stekta kycklingbitar med röra av curry och creamfraiche

Vik upp kanterna och knipsa ihop till knyten. Pensla med ägg och gratinera i ugnen,ca 225 g i ca 15 min (eller tills knyterna börjar få lite färg och innehållet är varmt).  Servera som ensamrätt eller välj tillbehör till en riktigt festmåltid..

Inga kommentarer: