onsdag 11 maj 2011

Matlagning...

Saknar ni mina recept? Jag ber om ursäkt att det inte blivit något nytt på senare tid. Har liksom tappat inspirationen i köket för tillfället och kör både lite lättlagat halvfabrikat,samtidigt som vi har ätit en hel del av det jag haft infruset redan.Känns som det är en dö-tid-period nu mellan att laga mustiga rätter till kalla höst och vinterdagar ,till att börja med skira,sommarlätta vårluncher till lite varmare dagar. Det finns så mycket gott överallt,men ibland tappar man helt bort inspirationen till det vardagliga.

Igår åt vi potatismos och falukorv,idag blir det kyckling i spenat och ädelost tillsammans med pasta. Minns jag inte fel,så finns spenaträtten redan inlagd sen innan, och potatismos och falukorv behöver väl ingen större presentation...Det viktiga är att det är hemlagat för mig,pulver smakar illa i min mun. Min specialite med just potatismos är att använda en skvätt grädde,mycket smör och toppa med en hel del gräslök.Gott och ger lite lyxkänsla i smaken!!!
.
Måndagens grillade kycklingklubbor,tillsammans med lite klyftpotatis kan ju var en go rätt att pilla med som en lite lättare rätt nu under våren. Men även här behövs inget recept.
Klyftpotatis,färdigköpt och bara att värma i 225 grader i ca 20 min och salta lite lätt efteråt.

Kycklingklubbor läggs i marinad redan dagen innan. Grillas/steks även de i ugn på ca 225 grader i ca 20-25 min med någon pensling av marinaden under tiden...Servera en färdig beasås och lite grönt till, så är en snabbrätt fixad på under halvtimmen. Lite extra sommrigt med ett glas rosevin/öl till om man vill ha mer sommarkänsla och känna av det där lilla extra....

 

Inga kommentarer: