torsdag 26 maj 2011

Köttsoppa

Jodå,gårdagens köttsoppa gick hem även hos mig. Anledningen till att jag inte är så överförtjust i just soppa, är sällan smaken på den. Jag gillar inte "vattnet" att äta,jag vill tugga min mat och inte försöka balansera maten med en sked för att få in den i munnen utan att spilla. Ha,ha...

Men iallafall. Min egna soppa jag kokade ihop igår gjordes het ,och med så lite buljong i att det inte störde så mycket. Tyckte den blev riktigt god om man nu bortser från mina små egenheter med just buljongen. Lägger ut ett ungefärligt recept här,men öka vattnet betydligt om ni vill ha lite mer "blask" i er soppa. Tänk också på att soppa är en "man tager vad man haver"-rätt och man kan mixtra ordentligt med det man har hemma.


Köttsoppa,ca 8 portioner

1 kg högrev med fett (är det ben i den är det bara en fördel,men öka köttmängden lite då)
3 l vatten
2 köttbuljong
1 oxbuljong
3-4 msk tomatpure
3-4 medelstora morötter
3-4 potatisar
1 bit purjolök
2 gula lökar
1 bit rotselleri
1 palsternacka
3 lagerblad
lite finklippt persilja (1/2 dl)
salt,peppar
ev en vitlöksklyfta och lite klippt gräslök

Lägg köttet i en stor gryta och täck med vatten. Man kan dela köttklumpen i mindre bitar om man vill,men låt fettet och ben vara kvar.Hacka löken i bitar och släng i,Hacka eller pressa även i en vitlöksklyfta om du vill. Tillsätt även buljong och kryddor (inte persiljan).

Koka köttet riktigt mört under lock. Rekomenderad tid är ca 1,5 timme,men jag kokte nog min i nästan det dubbla. Köttet ska vara riktigt mört och nästan trilla sönder när man tar i det.Smaka av buljongen efter en liten stund och tillsätt mer kryddor om det smakar "tamt". Jag hade tex inga lagerblad hemma och mixtrade just igår med lite andra kryddor,så smaka av för eran skull,och tillsätt efterhand mer vatten om det kokar bort för mycket.


När köttet är klart. Skumma av buljongen om det behövs. Ta upp köttet och låt svalna något. Under tiden skär och hackar du grönsakerna ganska smått i tärningar och eller i strimlor i ungefär lika stora bitar.


Putsa köttet från fett och ben. Hacka sedan köttet i små bitar. Häll över köttet och grönsakerna i buljongen igen. Tillsätt persiljan och tomatpuren och låt allt koka 5-10 minuter tills grönsakerna är lite hårda,men ändå inte helt mjuka.Det ska vara lite tuggmotstånd i och inte en sörja sönderkokt blask.Servera med fördel smörgås/frallor med ost till soppan.

Inga kommentarer: