torsdag 24 mars 2011

Sötsur sås till friterade räkor,kyckling eller fläskfile

När jag gjorde mina "tre små rätter" i lördags lovade jag er att komplettera med både sötsur sås,friterad banan och friterade räkor. Jag försöker hålla det jag lovar och börjar med en sötsur sås idag.

Att göra en egen sötsur sås till friterat är inte svårt alls. Detta receptet är det jag hittat som mycket bra liknar den man köper färdig på kinaresturang. Smaka gärna av såsen under tiden den tillagas och tillsätt mer av vinäger eller socker beroende på vilken smak just du vill ha.


3 dl vatten
4 msk socker
3 msk vitvinsvinäger
3/4 tsk salt
2 msk ketchup

Redning:
2½ tsk potatismjöl
ca 2 msk vatten

Blanda samman alla ingredienserna utom redningen i en kastrull. Låt sjuda.

Tillsätt redningen stegvis till lagom konsistens och rör om medan såsen tjocknar.

Häll upp i serveringsskål.
Servera antingen varm eller kall till alla slags friterade rätter som t ex friterade räkor eller friterade kycklingbitar.

Inga kommentarer: