torsdag 17 mars 2011

Snart dags för middag,Torsk i äggsås

Har nu hunnit med både promenad och en riktig storhandling innan jag fick in lite bilder till förra inlägget :-)

Idag ska det lagas fisk här i köket,och en klassisk torsk i äggsås blir det på menyn.

Nja,ska väl "erkänna" att jag tycker torsken är i dyraste laget,så jag kör faktiskt med den billigare varianten av Alaska Pollock istället. Torsk ÄR godare,men det funkar ändå hyfsat att få ihop en god maträtt med billigare alternativ.
 

Såhär gör jag min äggsås med "torsk":

                                                        Fisk i äggsås till 4 portioner:



4 fileer fisk (vit fisk som hajmal,torsk eller alaska pollock)
3 dl mjölk eller grädde
1-2  msk mjöl
1-2 kokta ägg
ca 1 dl hackad färsk dill (funkar med torkad,men ta då bara ett par msk)
ev 1 dl skalade räkor
3-4 msk smör
salt,peppar,fiskspad
ev lite fiskfond

Sjud bitar eller hela fileer i lättsaltat vatten i några minuter tills fisken är så gott som klar (spara vattnet till såsen sen). Koka under tiden 1-2 ägg och låt svalna innan du skalar.

Färska kryddor är alltid godare...


Förberedelse...



Hetta upp lite matfett och blanda i någon msk mjöl. Rör väl så inte mjölet klumpar sig. Häll i grädde eller mjölk och lite av fiskspadet. Låt sedan allt koka upp under omrörning. Späd med  mer av fiskspadet om det blir för tjockt. Smaka av med salt och peppar och tillsätt sedan fisken medan såsen ännu puttrar . Jag brukar även ha i någon matsked av färdigköpt fiskfond i glasflaska här. Tycker det ger lite mer smak åt hela såsen. Hacka ner ägg,färsk dill och eventuellt räkor, och låt allt bli varmt. Räkor ska inte kokas efter att de kommit ner i grytan,då blir de sega!!


Servera med kokt potatis och grönaärter eller andra grönsaker



Inga kommentarer: