torsdag 24 mars 2011

Friterade bananer

Sista rätten på den asiatiska stilen för denna gång, får bli efterrätten. Inget kan smaka bättre än söta,friterade bananer som efterätt till lite "buffemat".  Riktigt gott tycker jag iallafall:-)

Frityrsmet som räcker till ca 6 bananer

2 dl mjöl
½ tsk salt
1 äggula
1 dl öl
25 gr smör eller margarin
½ dl vatten
1 äggvita

Till fritering:
olja

Blanda mjöl, salt, äggula, öl och smält fett till en jämn smet. Rör ner vattnet och låt stå ca 30 minuter.

 Vispa äggvitan hårt och rör ner den i smeten.

Häll olja i en tjockbottnad gryta tills det står ca 5 cm från botten. Hetta upp oljan till 180 gr. Passa den väl så den inte blir överhettad. Har man ingen termometer kan man pröva med en bit vitt bröd.


När den får fin gulbrun färg på 1 minut kan man börja fritera.Skala bananerna och dela dem mitt itu på längden och bredden.
 

Doppa bananbitarna i frityrsmeten och fritera 3 - 4 bitar åt gången. Tag upp dem med hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper.

Servera med vaniljglass och sirapsglasyreller en kall kolakräm..

1 kommentar:

Nina sa...

Men hallå...blir ju sugen, nu vet jag vad jag ska beställa nästa gång jag har vägarna förbi =)