tisdag 29 mars 2011

Pizzadeg (obs lång jästid)

Tänkte ge er en riktigt bra pizzadeg för hemmagjorda pizzor idag. Jag har gjort denna många gånger och den blir otroligt lätt och smidig att jobba med. Att den är lätt att baka ut,gör dessutom att pizzorna i sista änden smakar bättre.
Visst behöver den lite tid på sig i kylen,men jag lovar,det är väl värt det sen. Då jag inte gjort pizza själv på ett tag,har jag tyvärr inga bilder att lägga ut....

Pizzadeg till ca 6 mindre pizzor (det går alldeles utmärkt att göra pizzorna helt färdiga med fyllning och frysa in och värma sen):

3 1/2 dl iskallt vatten
50 g jäst
2 msk olja
1 msk salt
10 dl mjöl + extra till utbakning

Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och olja. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet. Häll i mjölet, knåda eller låt demaskinen arbeta degen till en jämn degboll.

Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.


Baka och kavla ut degarna till runda eller rektangulära bitar.Blanda tomatpure/ketchup med pizzakrydda/oregano och bred på bottnarna. Strö över den fyllning du vill ha och tillsätt riven ost över det..

Grädda i 225-250 grader i ca 10-15 min.

Tips på fyllning:
Köttfärssås och riven ost
Kebabkött,championer,lök,riven ost (en kall sås gjord på majonäs,gräddfil,a-fil eller liknande toppar sen den färdiga pizzan)
Riven skinka,championer,ananas,lök,riven ost

Servera gärna med en riven vitkålsallad blandad med lite olja,inlagd paprika och vinäger..

Inga kommentarer: