fredag 18 mars 2011

Nybakta bullar med vanilj

Framåt kvällningen var det då dags att få avnjuta ett par nybakta bullar framför tvn. Alla bakar vi bullar på olika sätt,och även jag kör min egen variant. Är ju ingen direkt sockerälskare och hoppar över både strösocker och pärlsocker i mina. Fast söta blir de förstås ändå, då receptet innehåller både vanilj,florsocker och sirap. Denna degen ger 50-60 stora bullar,men det går alldeles utmärkt att halvera satsen om man vill..

                                                             Bullar med smak av vanilj

Deg:
6 dl mjölk
50 g jäst                                                    1 dl sirap
1 tsk salt
200 g mjukt smör
1,5-2 l mjöl

Fyllning:
200-250 g smör
vaniljsocker (ca 1 dl)
florsocker (ca 1,5 dl)

Pensling:
2 ägg

Garnering:
mandelflarn

Smula ner jästen i en bunke,värm mjölken till 37 grader(fingervarmt) och slå den över jästen.
Rör ut jästen och häll sedan i sirap,salt och det mjuka smöret skuret i bitar.
Tillsätt mjölet,lite i taget,och arbeta ihop till en smidig deg. Ta inte för mycket mjöl.
Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
Lägg degen på ett mjölat bord. Jag brukar dela degen i två delar och arbeta med en deg i taget. Kavla ut degen till en rektangulär platta och bred ut ett lager av smör på hela plattan. Sikta över florsocker och vaniljsocker.


Vik ihop plattan till dubbel och skär sedan ca 2 cm remsor av degen. Skär sedan varje remsa ytterligare en gång,men inte hela vägen upp),så att det ser ut som "två byxben". Tvinna "byxbenen och slår runt som en knut med skarven under bullen. Lägg på plåt. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite mandelflarn. 
Grädda mitt i ugn i 225 grader i ca 10 min.

Inga kommentarer: