tisdag 29 mars 2011

Kebabgryta

Kebabgryta är om inte min,så iallafall sambons favoriträtt här hemma. Jag har nog tröttnat lite,men nog är det ändå gott. Jag brukar variera min gryta ganska mycket från gång till gång,men här är iallafall ett grundrecept att exprimentera lite med...

Kebabgryta
ca 400 g kebabkött (fryst eller färskt)
1 burk krossade tomater
1 burk championer
1-2 gula lökar (purjolök går lika bra)
1-2 pepparoni
1 dl grädde
1-2 dl creamfraiche
2 msk tomatpure
kebabkrydda
salt,peppar 
(soya,tabasco)

Stek kebabköttet klart (krydda eventuellt med kebabkrydda om de inte är färdigkryddade från början) och lägg undan i en gryta så länge.
Hacka lök och championer i mindre bitar och bryn dem lite tillsammans innan du lägger i dem i grytan med köttet.
Hacka även pepparonin i små,små bitar och lägg i grytan.
Häll över grädde,creamfraiche,krossade tomater och tomatpure i grytan och rör runt ordentligt. Låt allt koka ihop en stund och smaka av med salt,peppar och eventuellt mer kebabkrydda.
Tillsätt eventuellt några droppar soya för färgens skull.Denna rätt tycker jag smakar bäst om den blir riktigt stark. Man får då exprimentera lite med kryddor och pepparoni efter smak. (även några droppar tabasco kan göra susen för smaklökarna)...
Servera med ris och grönsaker.

Inga kommentarer: