måndag 25 april 2011

Potatismoussaka

En rätt som jag verkligen gillar,men har vart för lat/glömt bort att göra på ett bra tag. Igentligen ganska smidig att göra,men det jag alltid glömmer, är att potatisen ska koka och svalna innan man sätter igång....

Igår förberedde jag potatisen innan jag åkte till jobbet, och det var bara att sätta igång när jag kom hem idag på morgonen.....

Potatismoussaka ca 6 personer (en gratängform)

Ca 10-12 medelstora potatisar av fast sort

Ca 500 g blandfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 msk tomatpure
1 köttbuljong
1 dl grädde
1 dl mjölk(vatten)
salt,peppar

Ostsås:
1 msk mjöl
2 msk smör
Ca 3 dl mjölk (grädde)
2 dl riven ost
salt,peppar

Koka potatisen så gott som klar. Det gör inget om den är lite hård,då den ska in i ugnen sen.Låt svalna.
Hacka löken och bryn tillsammans med färsen.Pressa i vitlöken,så den får steka med. Häll i mjölken(grädden/vattnet) och lägg i köttbuljongen. Rör i tomatpuren och krydda med salt och peppar.Låt puttra på svag värme medan du gör ostsåsen.


Smält smöret och rör i mjölet. Häll i vätska och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.Låt puttra ihop någon minut innan du tar av kastrullen från plattan och lägger i den rivna osten. Låt smälta under omrörning.


Skiva potatisen. Varva potatisskivor,köttfärs och ostsås i en ganska hög gratängform. Avsluta översta lagret med ostsås. Gratinera i mitten av ugnen till potatisen är varm och ostsåsen börjar bli lite härligt gyllenbrun (ca 225 grader i 20-25 min). Servera med en sommrig grönsallad och ett gott bröd.


Inga kommentarer: