torsdag 14 april 2011

God morgon världen

I gär blev det verkligen en bakningens dag. Inte helt nöjd med resultatet tyvärr. Jag gillar verkligen att laga mat,men bakning,jag förstår mig inte riktigt på det.....

Till att börja med så blev det ju bullar.Ska säga att de var helt okej med saftigheten och så,men trots att jag "överdoserade" lite av vaniljsocker och florsocker,så blev de inte ens lite söta. Är inte det märkligt? Dessa går ju iallafall att "rädda" genom att göra florsockerglasyr och lägga på när de ska ätas,men man blir lite besviken när man verkligen ansträngt sig för att göra allt rätt...

Fortsatte ju sen med ett biskvibak. Biskvier är lite trixiga att göra,men jag har gjort dem perfekta flera gånger innan,så det går. De sista två gångerna har bottnarna flytit ut alldes för mycket. De har smakat gott,men inte vart vackra. I går tänkte jag därför att om jag klickar upp smeten lite toppigare,så kanske de blir bättre. Resultatet blev att de inte flöt ut alls. Bottnarna blev små som femkronor. Jag gjorde dem klara,men var återigen besviken. Jag hade ju tänkt ta med till vårt nattmöte på måndag, och hur kul är det då med misslyckade kakor? 
 Små och kladdiga kakor.....


Skam den som ger sig. Jag började om med en ny laddning och samma sak händer. Bottnarna flöt inte ut något alls. Sista plåten plattade jag ut för hand, och de blev bättre iallafall. Fortfarande små,men inte pyttesmå iallafall.....Däremot lyckades jag bra med chokladen, så de här får duga....Vet inte vad jag gjorde för fel,men jag tror det kan bero på mandelmassan. Istället för vanlig mandelmassa,köpte jag något som hette "lyxmandelmassa".Kan det ha med att denna andra mandelmassan var annorlunda i ingrdienserna och inte "passade" in i receptets övriga mått? Jag vet inte inte,men något var fel iallafall.....

Dessa blev iallafall okej:-)

Inga kommentarer: