torsdag 21 april 2011

Härliga människor...

Ja det var vad jag träffade igår. Jobbade ju några timmar extra på ett jobb jag inte brukar vara på i vanliga fall. En så kallad träffpunkt,som tillhör den enhet i kommunen jag jobbar på.

Trots att jag var riktigt trött,så var det ändå jättekul. Alltid kul med nya människor och det var intressant och lärorikt att ta del av hur denna delen av verksamheten fungerar. Gårdagen var iallafall mycket trevlig,men en sak var sämre: Man får sig en tankeställare angående nattjobb....

Trots att det faktiskt funkar ganska bra för mig att jobba natt,så märker jag vid sådana här tillfällen att jag saknar den där biten med att umgås med människorna i målgruppen. Trots att jag naturligtvis träffar mina boende nu också,så är det är ju ganska stor skillnad  på umgänget på dag och natt. 

En av mina arbetsuppgifter på mitt vanliga jobb är ju trots allt att få mina boende att sova på natten. Umgänget består ju mest i att bara finnas till och vara tillhands,så att de får prata av sig en stund om de inte kan sova. Naturligtvis en viktig del det också,men man jobbar ju inte så aktivt med "roliga" saker som att diskutera världsproblem,dricka kaffe och göra saker tillsammans med dem. 

Fördelen med natt, är ändå att man i många fall får väldigt fin kontakt med vissa. Det finns ju de som öppnar sig mer under de stunder man är själv med dem och ingen kommer och avbryter. För och nackdelar med allt..... 

1 kommentar:

Tekrånglat sa...

Ja det är lite ensamt att jobba natt. Det är bara vi supermänniskor som har psyke nog att klara av det ;)