söndag 17 april 2011

Kyckling i spenat och ädelost

Köttfärsås och spagetti i all ära,men iallafall jag gillar att variera mig lite. Detta är en fantastisk sås till pasta,men det förutsätter förstås att man gillar iallafall spenat. Ädelosten behöver man inte vara "rädd" för,då den bara ger en fin krydda åt rätten. Ta lite mer om du gillar smaken,eller lite mindre om du är rädd att den framträder för mycket...Kan själv säga att jag inte är speciellt förtjust i just ädelost som den är,så i min rätt är det en mellanväg, som jag tycker är lagom till att få till de rätta smakerna bara..

Kyckling i härlig sås av spenat och ädelost,ca 4 portioner:

ca 3 kycklingfileer
ca 300 g fryst spenat
ca 70-100 g ädelost (vit,blå eller grön mögelost)
1 hönsbuljong
1 burk championer eller några färska
2-3 dl mjölk eller grädde (1 msk mjöl om du använder mjölk)
salt,peppar,salladskrydda


Skär kycklingen i mindre bitar (tärningar).
Skär championerna i skivor eller mindre bitar.
Stek kyckling och svamp tillsammans ,tills kycklingen är genomstekt,krydda med salt och peppar under tiden.
Häll över svamp och kyckling i en gryta och lägg i buljongtärning,spenat,ost och grädde. Rör i grytan medans osten smälter och smaka av med salladskrydda. 


Servera spenatsåsen tillsammans med pasta,förslagsvis spiraler eller snäckor..

Ser kanske inte så gott ut,men det är den. Ska försöka få till lite finare bilder när rätten är komplett på tallriken vid servering (detta är just idag en "frysrätt")


Inga kommentarer: