tisdag 4 oktober 2011

Slår ner röva....

Intensiva dagar,och jag har knappt hunnit sitta på baken.

Nu struntar jag därför i att göra mer idag och har satt mig tillrätta vid köksbordet,har stoppat ner ett par brödskivor i den nyinköpta brödrosten och ska äntligen få lite mat i magen igen. Har inte ätit mer än ett par mackor på morgonen och en liten måltidsbar till lunch idag.

Vet inte hur jag fått till den här dagen,men på något sätt har det gått iallafall. Ovetandes vaknade jag vid halv nio-tiden och hade igentligen bara en enkel plan idag. Äta frukost i lugn och ro och sen ta svängen förbi banken när jag hämtade upp Troja. Skulle sen ta ett par goa promenader med henne medans jag lite lugnt tvättade ett par maskiner tvätt under eftermiddagen och kvällen. Lugnt och skönt...

Så blev det dock inte! Satte på kaffebryggan på morgonen och skulle bara slå en signal till farmor för att se att allt gått bra med hemkomsten igår. Farfar svarade och farmor var kvar på sjukhuset. Detta ändrade min dag drastiskt och han berättade dessutom att frysen gått sönder. Bara att kavla upp ärmarna och ta itu med resten.Snabbt ner i tvättstugan och slängde i ett par maskiner. Ringde svärmor och undrade om jag kunde komma lite senare och hämta Troja(vilket gick bra). Ringde farmor och frågade läget,hon visste inget just då,väckte henne när jag ringde och hörde knappt vad hon sa med sina hesa röst. Hon lät inte pigg!.Ringde vidare till pappa och Magnus,kollade upp vad de visste om vad farfar hade hemma i matväg,om det behövde handlas lite osv. 

Gjorde ett par mackor medans jag väntade på att tvättmaskinerna skulle gå färdigt,käkade dessa i bilen på väg ner till banken. Vidare till bolaget och inhandlade en flaska vin till svärmor som hjälp för hundvakt,och sen vidare till Forserum,handlade, och var hos farfar strax innan elva.Farfar mådde helt ok,men jag möttes ändå av lite kaos. Han hade försökt diskat (smetat ut matresterna på disken),och han hade också försökt"städa"(jag fastnade i golvet med skorna) och det låg saker precis överallt. Tack och lov fungerade frysen,så istället för att frosta av den och se vad felet låg,så kunde jag ägna ett par timmar åt att röja istället. Det har diskats,torkats golv,vattnats blommor,skakats mattor. Katten fick lite rent vatten och mat, och farfars medicindosett har fyllts på för en vecka, så att han iallafall vet vad han ska ha varje dag i medicinväg. Sist men inte minst kom pappa, och vi röjde ur mat ur kyl och skafferi som var både möglig,rutten och hade surnat. Under tiden ringde farmor och berättade att hon fick komma hem idag. Farfar blev förstås glad och jag hoppas nu verkligen att de på sjukhuset ordnat så att de får lite hemtjänst nu. Ska vidare till dem imorgon då jag ska ta itu med frysen....Kändes rätt skönt att farfar mådde så bra iallafall,och jag kunde med gott samvete ta mina sopor med reklam och annat skräp (tre fulla kassar) och åka vidare...Tack till er alla som hjälpt till nu när jag inte hunnit riktigt (pappa,Magnus,Jeanette och grannarna).

Troja blev glad när matte kom. Skithunden hade haft en rolig förmiddag och busat av sig rejält med lilla Rhina (den nya valpen). Slog mig ner och tog en kopp kaffe,var lite social mot svärmor och tackade så gott innan vi for hemmåt igen.

Sen satte det igång med sysslorna här hemma. Var bara att fortsätta med tvätten,byta sängkläder,duscha av Troja,dammsuga,torka golv och försöka få i ordning på en massa småplock från Ullaredsresan igår. Tvättade även upp gardinerna och strök dem innan de kom upp igen.Nu luktar det gott igen och inget dåligt samvete över att ha slösat bort dagen på att "lata mig"....

Klockan är nu snart åtta och jag har igentligen en hel del kvar att göra. Dock inget jättemåste,så nu struntar jag i allt för idag och tillbringar ett par timmar vid datorn och tvn istället. Nu ett par glas vin,en snabb rastrunda med hunden och röva i soffan en stund innan sängen väntar:-)

Inga kommentarer: