tisdag 25 oktober 2011

Ännu ett försök

Ska jag våga hoppas på att det ska fungera? Ska jag våga tro att viljan,styrkan och motivationen finns nu?

Återigen har jag kommit i ett läge där jag ska försöka sluta röka. Ingen tar det väl på allvar,då alldeles för många försök sen innan,slutat i misslyckande. 

Så var är skillnaden nu? 

Igår for jag till jobbet och träffade en kollega som för några veckor sedan berättade för mig att han skulle sluta röka 1 oktober. Jag frågade honom igår hur det gick.

Han berättade att han fått utskrivet ett läkemedel som hette Champix och genast blev jag skeptisk. Har ju själv testat en massa hjälpmedel och mer eller mindre ökat mitt beroende istället. Numera kan jag både ta en nikotintablett och en cigg utan att ens skämmas!


Men som den artiga människa jag är,så lyssnade jag på vad han berättade,och hur det hade hjälpt honom. Var fortfarande skeptisk,då kollegan är en söt liten kille på runt 20. Mina elaka tankar tänkte att vet ens en kille i den åldern hur ett rökbegär ser ut? Han kan ju inte rökt så länge menar jag...

Men hans berättelse inspirerade mig,och så fort jag skickat hem honom gick jag in på datorn och sökte all information om detta. Jag tror det ska funka! Tydligen är det ett av de bästa hjälpmedlerna som finns och efter att även hört "riktiga" människor (bla på ett forum) som tycker det har funkat kanonbra och tyckt det vart lätt att sluta till och med.

Jag hittade två nackdelar. Priset på preparatet var skyhögt och det var väldigt mycket biverkningar.Jag tänkte dock att om jag betalar ett dyrt pris borde även det vara motivaionshöjande och dessutom är ju några tusen (ja sååå dyrt var det)ingenting om man jämför med vad man slänger ut på rökningen på bara ett år..

Biverkningarna kunde vara mycket jobbiga. Depression,illamående,sömnstörningar,yrsel,huvudvärk,självmordstankar mm. Låter ju inte så kul,men om man jämför med KOL och lungcancer i framtiden borde biverkningarna ändå ses som milda.

Och vad händer nu då? Jag har beställt medlet,det ska levereras denna veckan och sen sätter jag igång. Jag är supermotiverad då man faktiskt får röka de två första veckorna. Fördelen är att man inte känner att man måste lägga av med en gång,men preparatet ska tydligen ta bort både röksuget och känslan av att rökning är gott. Min kollega berättade att han första dagen rökte ett halvt paket,nästa dag bara två cigg och därefter har han flera gånger tänt cigaretter och släkt dem efter bara något bloss. Det smakar inte gott längre.Finns ingen mening att röka då...

Jag håller alla tummar för mig själv nu och hoppas det går vägen:-)Kuren varar under tre månader,sen är man fri...

Däremot vill jag be er om en sak. Ni som känner mig och läser här inne. Kan ni hålla lite uppsikt över mig och se till att jag inte får allt för allvarliga biverkningar utan att jag själv märker det? Man vill ju liksom inte ta livet av sig i en depression om man får en sådan biverkning av medlet..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gumman! Det låter som en jätte bra idé och håller tummarna för dig varje gång! Ska hålla koll på din sida (det gör jag ju iof alltid) lite extra.
Förhoppningsvis så kommer vi att ses snart också, då det är ett år sedan sist! // Elin

Eleonore sa...

Tack kompis:-)
Se nu till att INTE komma till Jönköping helgen den 11 november bara... Då är jag i Falkenberg och gottar mig:-) Usch vad tiden går fort,låter både skrämmande och sorgligt att det gått ett år sedan sist,men jag hoppas du haft ett bra år iallafall:-) Kramar

Anonym sa...

Lycka till Eleonore, håller alla tummar för att du skall lyckas, för...haha...om du kan sluta så kan även jag ;)
Men jag trodde att tabletterna bara fanns på recept?
Ska hålla koll på dig:)