fredag 28 oktober 2011

En timme...

Jag undrar om världen igentligen har blivit bättre eller sämre. Visst kan det vara supersmidigt med alla "självbetjäningar" i telefonerna nu för tiden,men ärligt,hur bra är det när man ska göra något ärende som inte fungerar där...

Idag skulle jag fixa ett ganska enkelt problem( tyckte jag). Jag fick ett brev från Swedbank om att de skulle höja priset för girobetalningar 1 januari. Jag,som inte ens har Swedbank som huvudbank sen flera år tillbaka blev lite konfunderad över att betala för detta,då jag sköter mina räkningar genom internet och dessutom då inte har Swedbank som bank ens...


Det såg enkelt ut att slå nummret på brevet jag fick,då det gick till "mitt" kontor i Nässjö. Efter 6 minuters telefonkö fick jag en människa att tala med. Han kopplade mig vidare till deras kundservice, då han inte kunde hjälpa mig med detta.

Efter ytterligare ca 10 minuters telefonkö där, fick jag prata med en ny man. Han var trevlig förvisso,men kunde inte lösa mitt ärende att ta bort mig från girobetalningarna. Han rekomenderade mig att ringa "självbetjäning"på telefonen, och där trycka service. Gjorde detta och blev kopplad till en ny telefonkö (suck!)....159 före mig i kön, och det var bara att vänta. 40 minuter senare var jag framme till min tur och fick mitt ärende uträttat. Allt hon ville ha var mitt namn och efternamn så skulle hon snabbt fixa detta. Tack,det tog bara en timme att få en enkel knapptryckning av er ,för att avregistrera mig från era girobetalningar och "spara" 300 kr för en tjänst jag inte vill ha !


I samma ämne, är hur dålig service det har blivit på banken i övrigt. Jag,som ju är infödd Forserumsbo (och tack och lov flyttat därifrån),har blivit varse om att de lagt ner hela bankkontoret i Forserum. Visst,det finns kort idag,men inte ens en bankomat kan Forserum vara stolta över idag, och invånarna är hänvisade till Nässjö eller möjligtvis Tenhult om man behöver kontanter i plånboken.
Riktigt dåligt tycker jag, och blev ännu mer förvånad när jag pratade med far min idag.

Pga farmor och farfars tillstånd,tyckte jag att pappa kunde fixa en fullmakt till banken åt dem. Dels för att farmor inte orkar åka till banken själv just nu,men också för att eventuellt kunna hjälpa dem med räkningar i framtiden, då de säkert snart behöver hjälp med detta också.Pappa tog detta till sig (ta i trä) ,och var på banken om detta ärendet för ett par dagar sedan.

Vet ni vad? Banken berättade för honom att från och med 1 Januari 2012,så kan man inte ta ut pengar/kontanter på banken längre! Men herregud,vad är detta?! 

Nu är man alltså hänvisad till internet och bankomater i framtiden. Funkar säkert jättebra för oss lite yngre,men de äldre som knappt vet vad ett bankomatkort är då? Hur ska en gammal människa som varken har kort,bil eller dator hemma, kunna sköta sin bankärenden?Jag blir ledsen,men antar att det bara är att gilla läget i våra nya opersonliga värld..... 

Inga kommentarer: