måndag 28 maj 2012

Vin och öltips

Ni som känner mig vet att jag älskar rödvin. På sommaren kan jag dock tycka att både lite kyld rose och någon kall öl kan smaka minst lika gott i värmen. Men trots allt, rött är min passion i grund och botten.



När Elin nu vart här, så fick jag flera nya smakupplevelser. Dels hade vi ju en liten ölprovning en kväll här hemma, och kvällen efter, när vi var hos Anne och grillade, fick jag pröva en hel ny "grej". Rödvinsbubbel.

För att inte förvirra er allt för mycket, så är det inte jättebubbligt så som ni kanske tänker er champagne eller mouserande vitt. Lite lätt porlande bara. Men oj så gott det var. Tänk er den lite fylliga smaken av det röda, men också tillsammans med en riktigt fräsch sommarkänsla i. Frisk, men ändå fyllig på något sätt.

Jag blev helt tagen av detta vinet, och tänkte att detta måste jag få namnet på, och köpa hem direkt. Dock får jag tacka Elin på mina bara knän, att hon faktiskt köpte två flaskor till mig dagen efter, som tack för vistelsen här. Det hade hon absolut inte behövt göra, men lycklig blev jag ändå, då jag både har vinet hemma redan, och vet vad det heter.

Tack så jättemycket Elin, och precis som jag lovade dig, ska jag öppna en dag när livet är lite tyngre och jag behöver pigga upp mig själv med lite lyx:-)

Så vad heter nu då vinet? Lägg på minnet: Vecchia Modena (nr 99240). Jag fick för mig att det kostade 129 kr/ flaskan, men efter en check nu på nätet så låg det på bara 69 kr. Kan de ha höjt det, eller är jag förvirrad? Nåja, inte speciellt dyrt iallafall, vilket pris som än gäller.


Men kom ihåg... Vinet tillhör just nu Systembolagets tillfälligheter, så passa på nu snart. För er som bor i närheten finns det på A6, men annars kan ni be om att få beställa hem det.

Vill i samma veva rekomendera en supergod öl vi prövade. Det ÄR skillnad på "blasket" i tex en Buddweiser mot ett normalfylligt öl. Rekomendationen på öl blir därför: Pale Ale. Inte ljust, inte mörkt. Fylligt och gott bara. Våga pröva ni också... Kanske någon krona dyrare, men värt det helt klart:-)

Inga kommentarer: